Back in business

Efter påtryckningar av kollegor har brödförsäljningen åter kommit igång. Idag levererade jag 4 blåbärslimpor, 2 dinkelfavoriter och så min specialare rödbetsfrallan. 11 st frallor blev det, 10 till kollega men den elfte norpade jag åt mig själv till frukost! Nästa veckas beställningslista har också börjat fyllas på. Kul att det är uppskattat!

Igår höll det dock på att gå åt skogen. Det hela började på jobbet. Där förvarade jag ca ½ kg blåbär i frysen. Blåbär som jag fått av min kollega. När jag skulle plocka med dem hem upptäcker jag att frysen pajat helt. Det stod ca 3 cm vatten i botten och det luktade riktigt unket, så där som det bara kan göra i en frys. Så det vara bara att kasta hela rasket. Typiskt. Fick gå och köpa blåbär istället.

Incident nr två skedde i själva bakprocessen. Precis när blåbärsdegen var på väg ner i jäslådan slängde jag ett extra öga på receptet och kom på att jag missat ca 2 dl rågmjöl. Tyckte väl att degen var lite väl lös... Så det fick blandas ner i ett litet senare skede än beräknat. Blev nog bra ändå. 

Har inte gjort fyra bröd i form tidigare, men hade på förhand kollat att det fick plats 4 formar på gallret. Problemet var att när de väl skulle in i ugnen fick de inte plats likväl. Då fick jag ställa in den överblivna formen i kylen istället och grädda den när de andra var klara. Annars hade den fått jäsa på tok för länge. Och det gick ju alldeles utmärkt. Hoppas bröden blev goda! Fina blev dem iallafall!


I jäslådan. Tillslut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0