Caesarsallad!

Caesarsallad ikväll. Kom på att man kan göra denna rätt alldeles själv! Snabbt, nyttigt och gott, precis som jag vill ha det!

Och så här går det till:

Man behöver:

Romansallad
Körsbärstomater
Brödkrutonger

Egengjord caesardressing:
1 äggula
1 tsk senap (dijon)
2 msk olja
1 liten vitlöksklyfta
1 msk pressad citron
½ tsk balsamvinäger
2 dl permesan och 3 sardellfiléer (i originalreceptet) men jag använde smulad fetaost istället.


Ska egentligen vara sardeller och parmesanost i dressingen, men det visste ju inte jag och hade inte heller lust att gå och handla, så det fick bli utan. Och det blev bra ändå. Dressingen i sig kanske inte blev riktigt lika god utan sardellerna, men jag hade smulad fetaost till i salladen och det ersatte lite av den salta speciella smaken. (Kanske till och med lika gott, eller godare!) Dressingen gör man genom att mixa ihop alla ingredienserna utom olja som hälls i en fin stråle mot slutet samtidigt som man fortsätter med mixern. Fetaosten smular jag ner direkt i salladen. Jag toppade min sallad med kycklingfiléer stekta i vitlök och sweet-sour-sås.

Varva sallad, tomater, krutonger, fetaost och dressing i en stor skål. Toppa med kycklingen och VOILA, fredagsmyset är räddat!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0