Aha!

I did it again. Bakade favoritdinkeln alltså. Och den här gången blev det två stora ihopväxta monster! Jag kom på varför. Oftast brukar de få jäsa i plastlådan alldeles för länge eftersom de jäser när jag är på jobbet. De jäser upp supermycket, men sjunker ihop lite vid utbakning. Den här gången lät jag de jäsa en stund i kylen och så fick mannen, som är hemma nu, ta ut dem några timmar innan jag cyklade hem från jobbet. Plastlådan var inte alls lika full av uppjäst deg som vanligt, men de växte desto mer i ugnen och degen var fastare och mer hanterbar vid utbakning.
Slutsats: Låt inte degen jäsa för länge. Går det inte ihop med ditt schema så låt de jäsa en stund i kylen istället!


De här ska kollegorna få smaska på imorgon på tisdagsfikat. Tänkte bjuda eftersom jag går på semester snart!

Natti natti

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0