Chutney

För någon vecka sedan fick jag ju en kasse härliga äpplen från min kollega. Eftersom jag inte hinner baka bröd på alltihopa så tänkte jag testa på en äpplechutney. Jag använde ett recept från ICAs rutiga kokbok som grundrecept och spetsade till det med lite eget. Tillslut blev det så här:

* 1 kg äpplen (skala och skär i bitar)
* 1 gul lök (skala och hacka)
* 2 vitlöksklyftor (finhackad)
* 1 röd chili (finhackad)
* 2 dl äppelcidervinäger
* 2 dl mörkt muscuvadosocker
* 1 dl strösocker
* ca 1 msk färsk riven ingefära
* 1 kanelstång
* 2 msk gula senapsfrön
* 2 tsk curry
* 2 dl russin
* lite salt

Jag kärnade ur och skalade äpplena. Sedan fräste jag dem lite lätt i smör tillsammans med chili, lök och curry. Sedan blandade jag i resten och lät koka upp. Sedan får det stå och puttra på svag värme utan lock tills vätskan kokat in, ca 45 min. Röra om då och då får man också göra. Klart!



Jag fyllde sedan chutneyn i förvärmda glasburkar, satte på locket och lät de svalna. Skall tycligen hålla flera månader. Nu står de i kylen och gottar till sig!



Det blev några äpplebröd också, för mannens skull :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0