Vårodling och lite till

Dagen började med att jag trött sa hejdå till mannen kl. 06 i morse. Eftersom jag är ledig idag också passade jag på att gå på Bodypump lite senare på förmiddagen. När jag kom hem hade mannen också kommit hem igen. Det visade sig att pendeln strulat och han hade fått ta taxi till Arlanda istället. Problemet var bara det att taxichauffören missade avfarten till Arlanda och mannen missade planet. Så då fick vi en dag extra tillsammans istället. Taxibolaget betalade taxiresan och en ny flygbiljett i kväll istället.


Varit en superskön dag. Älskar att träna på förmiddagen. Sedan blev det laxlunch ute på gården i solen med bullar från gårdagens bak till efterrätt :-)

Har lyckats plantera om mina pelargoner också! Kanske lite sent, för de hade redan börjat skjuta skott och även någon blomma hade lyckats blomma ut. Men jag beskar dem och satte de i nya krukor och hoppas på att de blir bulliga och blomrika lite senare.




Passade på att ta några sticklingar också. Kan inte med att slänga de avklippta grenarna.

De här pelargonerna köpta jag förra året och är mina första egna pelargoner. Därmed är det också mina första övervintrade pelargoner. De har stått i köksfönstret, som vätter mot nord, hela vintern och blivit sparsamt vattnade. Det verkar ha funkat. Hoppas de klarar omplanteringen och beskärningen också!

Medan jag ändå höll på sådde jag lite till.


Här ser ni några späda basilikablad leta sig upp mot solljuset. I den andra äggkartongen sådde jag några fler basilika samt lite chili. Nytt för i år! Blir inga tomater denna gång. Fick nog förra sommaren. Det gick åt så mycket jord. Jag tog cykeln minst två gånger bort till Plantagen och köpte 50-kg säckar med plantjord. Blir svårt när magen växer till sig.



Ingen vår utan odlingar! Den lilla tofsen i zinkhinken på fönsterbrädan är en lavendel jag köpte häromdagen som också blev omplanterad idag. Doftar härligt. Observera även den fina orkidén nere till höger. Den har blommat om flera gånger och dessutom fått en helt ny stängsel som står i full blom. Lycka! Fråga mig inte hur jag gjort. Det var nog ett bra exemplar helt enkelt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0