Linssoppa


Var hemma på lunch hos en föräldraledig kollega förra veckan och blev då bjuden på en jättegod linssoppa. Kom inte riktigt ihåg receptet, men komponerade ihop en egen. Soppa är väldigt bra att ta till t. ex en fredagkväll när man kommer hem från jobbet lite halvsliten och väntar på att mannen ska komma hem från sin veckopendling. Soppa är gott, nyttigt, billigt och framför allt enkelt och snabbt att laga till.



Min soppa bestod av lök och vitlök som fick fräsa i olja direkt i kastrullen tillsammans med curry och paprikapulver. Sedan tillsatte jag ett paket krossade tomater, röda sköljda linser (1,5 dl), 1 skalad och delad potatis, vatten, buljongtärning och en ganska rejäl klick tomatpuré.

Det hela får koka ca 10 min och sedan mixas. Salta och peppra. Jag smaksatte även med lite mörkt muscovadosocker för att få fram smakerna mer. Servera gärna med en klick creme fraiche och ett gott bröd (ex det här goda durumvetemjölsbrödet!).





För mig blev det även en tunnbrödsmacka med smörstekta kantareller!



Kommentarer
Postat av: Hanna

En annan bra sak med soppa tycker jag är att man oftast gör en rejäl panna, och så räcker det i flera dagar ;) När Crille är borta på älgjakt gör jag alltid något storkok för att slippa stå vid spisen varje kväll när jag kommer hem sent från jobbet :) Antar att det kommer kännas som en extra bra idé nu när jag dessutom har Astrid här hemma :)



Tänk så nära det är nu, snart har ni er lilla hos er! Helt fantastiskt! :)

2011-08-23 @ 09:26:06
URL: http://hannovsky.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0