Brödförvaring

Ett tips till er som bakar mycket om hur man kan förvara sitt bröd. Själv gillar jag inte alls att lägga brödet i plastpåsar. Tycker de blir lite mossiga då. Limpor och surdegsbröd brukar jag förvara stående på skärbrädan med snittytan neråt.



En handduk kan vara bra att slänga över också så att brödet inte torkar.

Frallor brukar jag förvara inlindade i handduk eller min brödpåse. Vissa frallor klarar dock plastpåse.

Kavringen skall ligga i plastpåse och gotta till sig.

Om man fryser brödet ska det däremot packas i väl tillsluten plastpåse. Jag brukar även suga ur all luft jag kan. Man kan gärna låta brödet ligga en ½-1 dag innan man fryser in det så smakerna hinner mogna.

När jag tinar bröd tar jag alltid ut det ur plastpåsen och lindar det i en eller två handdukar istället. Detta för att bevara så mycket av skorpan som möjligt. Man kan även lägga brödet i ugnen på ca 100 grader en liten stund. Då blir det nästan som nybakt!



Kommentarer
Postat av: Monica Odevik

Brödet ser fantastiskt ut. Du och min man kommer att ha mycket att prata om. Han bakar också bröd.

2011-01-28 @ 21:38:53
Postat av: Viktoria

Tack! Ni får smaka i morgon! Vad spännande att du har en brödbakande man. Kanske man kan byta några tips med honom då! Ses i morgon!

2011-01-29 @ 00:38:02
URL: http://nevertoolate.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0