Fruktbröd

Som jag skrev tidigare hade jag ont om brödinspiration. Dock behövde vi bröd och jag hade inte lust med köpebröd, så jag kollade igenom min Brödbok av Jan Hedh och fastnade för fruktbrödet. Påminner lite om Saltå Kvarns som min man älskar.

Satsen nedan räcker till 4 bröd.

Dag 1 blötlägger man 300 g torkade aprikoser (osvavlade) i mycket vatten samt gör fördegen.

Fördegen består av 150 g vetemjöl special (eller mannitoba cream), 2 g jäst, 100 g vatten och 4 g havssalt. Knåda allt utom saltet i 10 min på låg hastighet. Tillsätt saltet och knåda ytterligare 5 min. Lägg i inoljad låda med lock och låt jäsa 24 timmar i kyl. (Jag gjorde bara halv sats och knådade för hand och det gick bra det med!)

Dag 2: 800 g vetemjöl special (eller mannitoba cream), 75 g fint grahamsmjöl, 75 g fint rågmjöl, 50 g mörkt muscovado- eller farinsocker, 500 g vatten, 20 g jäst, 100 g smör, 20 g havssalt, 100g valnötter, 50 g pistaschmandel, 50 g vetemjöl samt 200 g russin som blötläggs i 30 min. 

Blanda socker, mjöl, fördeg, vatten och jäst och knåda på låg hastighet i 5 min. Tillsätt rumstempererat smör och knåda ytterligare 5 min. Nu ska degen vara elastisk.
Låt aprikoser och russin rinna av och blanda dessa tillsammans med 50 g vetemjöl samt nötter. Blanda in i degen försiktigt. Låt det hela jäsa i lätt inoljad plastlåda med lock i ca 60 min. Stöt samman degen efter halva tiden.


(Pga ett sinande skafferi bytte jag idag ut grahamsmjölet mot siktat dinkel och pistaschmandeln mot rostade hasselnötskärnor). 

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 4 delar som du rullar ihop till runda bullar. Låt spänna av i 10 min under bakduk. (Lagom tid för att diska ur plastlådan!)
Slå ut degbitarna och rulla samman till bröd. Pensla 4 formar med smält smör och lägg degen där i. Pudra över lite mjöl och låt jäsa under bakduk till de vuxit till dubbel storlek (ca 60 min).


Deg med frukt, eller frukt med deg...?

Sätt ugnen på 250 grader. In med formarna och spruta in rikligt med vatten med en blomspruta. Sänk temperaturen till 180 grader efter 5 min. Lufta ugnen efter ytterligare 10 min. Baka i totalt 45-50 min (innertemperaturen ska vara 98 grader). Ta ut bröden och grädda ytterligare 5 min utan formar för att få en fin skorpa.





Som vanligt får de svalna på ett galler.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0