Kniip!

Har varit hos Sjukgymnast, arbetsterapeut och dietist idag. De hade info för gravida. Inte så mycket nytt under solen. Jag har tack och lov inga problem eller smärtor (än så länge iaf), men fick ändå lite tips på vad man kan göra OM jag skulle få problem med rygg och bäcken eller att händer domnar.

Dessutom fick vi lite olika övningar som kan vara bra som gravid. Bland annat hur man ska knipa. Knipövning på rätt sätt tränar upp bäckenbottenmuskulaturen. Viktigt för bl. a slippa urinläckage. Vid graviditet töjs och försvagas bäckenbotten bl. a på grund av hormonomställningarna. När barnet och livmodern växer trycker det på och du behöver då en starkare muskel för att hålla emot. Även efter graviditeten är det viktigt att träna dessa muskler. Har du tränat upp musklerna före förlossningen är det också lättare att hitta musklerna och träna dem efteråt.

Har faktiskt redan känt att jag skulle behöva göra lite mer knipövningar så hur tråkigt det än är så har jag bestämt mig för att börja knipa!


Roligare bild än så här blir det inte idag...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0