Laxgratäng och paltbröd!


Idag blev det pasta- och laxgratäng här hemma! Behöver få i mig lite mer fisk tror jag. Så här gjorde jag idag:

Först kokade jag fullkornspastaskruvar. Låt de inte koka för mycket eftersom de även ska gratineras i ugnen och då blir för mjuka. Under tiden fräste jag färsk knippelök, spenat, bladselleri och rökt lax. + salt och peppar. Rörde ut det hela med ett paket (2 dl) lätt creme faiche.

Äggstanningen gjorde jag på 5 ägg och 3 dl mjölk samt 2 tsk dijonsenap och lite riven ost.

Blanda lax- och grönsaksblandingen med äggstanningen och pastan. Häll alltsammans i en ugnsform, strö lite riven ost ovanpå och ställ i ugnen, ca 225 grader, i 20-25 min.





Jag serverade med roccolasallad, tomat, balsamvinäger, oliver och paltbröd! Mums!



Första gången jag smakat på paltbröd och kan säga att det smakar typ som vanligt tunnbröd. Jag äter ganska mycket tunnbröd och köpte den här varianten mest för järninnehållets skull. Kolla bara innehållsdeklarationen. Fullt med järn och protein!


Till vänster innehållet per 100g i paltbrödet och till höger vanligt Kornbröd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0