Ostkakan och jag


Jag ÄLSKAR ostkaka. Jag äter det i perioder, men känner att en ny äta-ostkaka-period har börjat nu. Man kan ju köpa färdiga, det finns ju såna där små paket nu förtiden. Men oftast gör jag min egen. Det är superenkelt och faktiskt ganska nyttigt! Ägg och Keso är bra proteinkällor.

Så här gör du din egen ostkaka á la Viktoria:

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda 3 ägg och ½ dl socker och vispa pösigt. Tillsätt 500 g Keso, 150 g hackad mandel2 msk siktat dinkelmjöl (elvetemjöl) och 1 ½ dl mjölk. Smörj en form och bröa med mannagryn. Häll smeten i formen och ställ in i nedre delen av ugnen 30-40 min.

Det går att byta ut sockret mot honung, men jag gjorde det en gång och tyckte inte det var lika gott så jag kör med rent socker istället.





Jag äter min ostkaka så här:


Med grädde, hallon och banan!

(Vill man ha det nyttigare och ännu mer protein så kan man ju ta kesella istället för grädde, men jag gillar grädde!)

Hur äter du din ostkaka?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0