Rabarberlördag


Ibland tryter matinspirationen. Då är det bra med internet. Gick in på Arlas hemsida igår och hittade det här fina recepetet på kyckling med rabarber.

Börja med att sätta ugnen på 225 grader. Bryn sedan 500 g kycklingfiléer och salta. Lägg kycklingen i en ugnsform tillsammans med 3 dl rabarber i bitar. Vispa 2 dl grädde (jag tog mellangrädde) och smaksätt med 1-2 msk honung, 2 msk kycklingfond, ½ tsk sambal oelek och 1 finriven vitlöksklyfta. Jag tog även lite svartpeppar fårn kryddkvarnen. Vi hade ingen sambal oelek hemma så jag tog en chilisås på Naga Jolokia (världens hetaste krydda) som vi fått av några vänner som gjort den själva. Häll såsen över kycklingen och rabarerna. In i ugnen i ca 20 min.





Det hela serverades tillsammans med basmatiris, soja och rejält med sallad samt lite balsamvinäger.

En jättegod och enkel rätt som vi kommer göra fler gånger.

Eftersom det blev rabarber över och ugnen var varm slängde jag ihop en rabarber- och hallonpaj till efterrätt. Den fick avnjutas med glass ute i solen! Lilla Superman i magen blev så till sig av pajen att han började dansa i magen :-)





Till smulpajen använde jag det här goda receptet med kokos. Det blev ganska mycket "smul" så jag sparade lite. Kanske blir en paj till imorgon...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0