Fiskgratäng


En skön fiskgratäng så här i höstmörkret! Man kan taga lite vad man haver och ha i, men så här gjorde jag:

Koka potatis och palsternacka. Stek undertiden lök, morot, paprika och fisk i smör+olja i en stekpanna. Salta och peppra. Häll på saften från en citron och ½ apelsin och låt det koka in i fisken lite grann. Gör en redning på mjöl och mjölk (ca 2 msk mjöl till 5 dl mjölk) och häll i stekpannan. Smaksätt med fiskfond och en skvätt grädde. Koka upp och låt sedan småputtra någon minut.

Mosa potatis och palsternacka så att det blir lite mosigt (som smulpajsdeg ungefär).

Lägg fiskröran i en ugnsform och strö potatis- och palsternacksmoset ovanpå. Toppa med lite ströbröd och valfri ost. Jag använde mig av fetaost. In i ugnen på 225 grader i ca 15 min.

Klar att äta!


Älskar det där knapriga täcket som blir av potatis, ströbröd och osten. Mums!


Kommentarer
Postat av: Hanna

Åhå, nästa kväll jag står vid spisen så blir det Viktorias fiskgratäng ;)

2011-11-01 @ 19:38:52
URL: http://hannovsky.blogspot.com
Postat av: sara

vad gott det lät, måste genast testas!

2011-11-02 @ 09:13:25
URL: http://blogg.stalenbring.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0