Tummen upp för lergrytan




När vi storstädade inför förlossningen hittade jag en lergryta i köksgömmorna. Har sedan dess tänkt använda den, men först igår blev det handling av allt tänkande. Hemköp hade extra billig färsk kyckling, så då passade jag på. Att laga mat i lergryta är ju enbart positivt. Det är gott, bevarar vitaminer och saftigheten, inget stänk i ugnen, sköter sig självt m.m.

Inspirationen hämtade jag här och här och min kyckling tillredde jag så här:

Lägg lergrytan i kallt vatten minst 30 minuter innan användning.

Örtsmör:
* Rör ihop ett örtsmör bestående av 25 g smör, 1 tsk salt och 1-2 msk örter (jag tog basilika som jag har i köksfönstret).
* Örtsmöret brer du sedan ut under skinnet på kycklingen. (Peta med fingrarna under skinnet nere vid låränden, spreta lite och gör en ficka ända fram över bröstet mot halsen. Lägg hälften av örtsmöret på varje sida och klappa ut det så det ligger någorlunda jämnt fördelat under skinnet. Det här är MYCKET lättare än det låter).

Fyllning:
* 2 st vitlöksklyftor
* 2 st vita brödskivor brödskivor
* ½ lök
* ½ äpple
* 2 msk soja
* ½ msk äppelcidervinäger (ska egentligen vara pressad citron, men det hade jag inte hemma. Äppelcidervinäger gick hur bra som helst!)
* En bit morot (ca 3 cm)
* Curry efter tycke och smak

Detta finhackar man och blandar i en enda röra. Proppa sedan kycklingen full med denna goda fyllning. Bind ev ihop benen eller sätt igen hålet med tandpetare.


Fullproppad och marinerad kyckling

Marinad:
* 2 tsk soja
* 2 tsk olja
* kryddor efter tycke och smak. Jag använde mig av salt, peppar, curry, paprika- och chilipulver.
Blanda marinaden och pensla kycklingen runt om.


Färdigstekt kyckling

Lägg kycklingen i lergrytan och ställ i KALL ugn. Sätt sedan ugnen på 250 grader och låt stå där 1-1,5 timme. Kolla noga att kycklingen är helt genomstekt. När den är klar kan du ta ut grytan ur ugnen och låta vila ca 10 min med locket på glänt.



Ta vara på skyn som blir kvar i grytan. Den blir ganska fet, men jättegott att ha som smaksättare i en sås.

Igår gjorde jag en enkel men god sås genom att koka upp creme faiche, vatten och kycklingfond + steksky från lergrytan. Såå gott!

Lergrytan kommer garanterat att användas fler gånger!


Kommentarer
Postat av: sara

jag håller med, tummen upp för lergryta! får man se dig och lillen i kyrkan på söndag?

2011-10-12 @ 12:14:17
URL: http://blogg.stalenbring.com
Postat av: Rebecca

Ser otroligt gott ut!

2011-10-12 @ 23:10:18
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0