Proteinrika bönbiffar


Ledig dag idag också. Då blev det först ett långpass på gymmet och sedan lite lunch ute i solen och några bitar Toblerone på det!



På kvällen gjorde jag bönbiffar. Jättegoda och nyttiga. Inte så svårt att göra heller. Tar lite tid att steka bara. Det här behöver man:

1 burk bönor ex kidney. Eller som jag, koka egna. 5-6 dl (kokta)
200 g Keso
2 ägg
1 dl ströbröd
3 tsk senap (dijon)
½ dl finhackad persilja
2-3 dl finhackad purjolök
1 tsk socker
kryddor: salt, peppar, muskot, chili

Blanda allt (börja med ägg och ströbröd) och mixa. Jag använde mixerstav. Sedan är det bara att forma till biffar och steka i pannan. Jag brukar använda både smör och olja. Ett tips när man formar biffar är att blöta ner händerna med kallt vatten, då fastnar inte smeten på händerna.





Det blev 16 biffar totalt idag. Jättegott att äta till ris och en god hemmagjord tomatsås eller i pitabröd med diverse tillbehör!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0