Blomkål!



Häromdagen blev det blomkålsgratäng enligt ICAs Buffé. Såg gott, enkelt och nyttigt ut. Tänkte att det var ett alternativ till potatis, ris eller pasta. Det smakade sådär, mest för att jag inte är så förtjust i blomkål. Ska prova med broccoli nästa gång.

Hur som helst så smörjer man en form och fyller med sköljda blomkålsbuketter. Sedan blandar man creme fraiche med lite mjölk, ½ riven vitlöksklyfta och riven ost och häller detta på blomkålen. Krydda valfritt. Jag tog salt, peppar och timjan. Strö ytterligare riven ost, andra halvan av vitlöken samt ströbröd ovanpå. Toppa med lite olivolja. Gratinera i ugnen 50-60 min på 175 grader tills blomkålen mjuknat och gratängen fått färg.



Till det serverade jag viltskavsgryta med massor av fräscha grönsaker och knaperstekt bacon! Blev både blomkålsgratäng och gryta kvar till matlåda dagen efter :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0