Gaffelmums

Goda tekakor som mamma bakade när jag var liten. Jag tyckte de behövde ett nytt namn och eftersom man naggar dem med en gaffel och de är väldigt goda kallar jag dem helt enkelt för gaffelmums! Jag har modifierat receptet lite genom att ha honung istället för socker och bytt ut lite av vetemjölet till fint rågmjöl.

Värm upp 6 dl mjölk. Häll hälften av mjölken över 3 dl havregryn och låt stå en stund och svalna och svälla, ca 30 min. Blanda resten av mjölken med 1 dl olja och värm till 37 grader. Lös upp 50 g jäst i lite av degvätskan. Fyll på med resten av degvätskan, havregrynsblandningen, 2 msk honung, 1½ tsk salt, 1 dl vetekli och 700 g mjöl (ca 500 g vete och 200 g råg).

Blanda till du har en fin deg (jag använder degblandare). Jag tyckte den blev lite torr så jag fyllde på med lite mer mjölk. Låt jäsa ca 40 min. Ta sedan upp degen på bakbord och dela i ca 20 bollar och forma till tekakor. Låt jäsa upp och platta till dem igen. Låt spänna av under bakduk ca 10 min. Nagga tekakorna med en gaffel. Pensla ev. med lite filmjölk för en blank och fin yta. Grädda ca 10 minuter i 225 grader på en förvärmd plåt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0