Äpple- och valnötsbröd


Tror inte jag bloggat om detta goda bröd tidigare. Var ett tag sedan jag bakade det, men det är jättegott! Som vanligt är receptet hämtat från Martin. Där kan ni läsa hela receptet. Jag använde Manitoba Cream istället för vetemjöl special och då får man öka på bearbetningstiden lite. La till ca 5 minuter totalt. Man får känna lite på degen, den ska vara seg och ha fina glutentrådar. Idag gjorde jag halva satsen. Det blev 2 ganska små bröd.



Man får jobba lite för att valnötterna och äpplena ska arbetas in i degen. Fick hjälpa till lite med degspaden.


Jag lät min deg jäsa i lätt inoljad plastlåda. Efter ca 40 min vek jag ihop degen. Det gör man genom att ta tag ytterkanterna och vika in mot mitten. Gör detta några gånger och vänd degen så att skarven kommer neråt. Genom att vika ihop degen på detta vis pressar man ut luften och degen får ny kraft att jäsa upp!

Det här brödet doftar jättegott redan under jäsningsprocessen. Det är äpplena som gör det tror jag.


Väl mjölad jäskorg. Så tråkigt om brödet fastnar.


Deg på jäsning. Har bara en rund jäskorg. Men det funkar lika bra med en väl mjölad handduk i en skål som ni ser till vänster. Durkslag går också bra. Jäskorgen ger dock finare mönster på brödet.

Orsaken till att man vill ha ånga i ugnen är att bröden då reser sig bättre. När man efter en stund (ca 15 min) vädrar ut ångan får man en fin och knaprig skorpa på bröden.


Några äppelbitar som hoppat ut.




Brödet förvarar jag så här med snittytan neråt. Absolut inte plastpåse, då försvinner den goda skorpan direkt. Däremot kan man lägga en handduk över brödet för att det inte ska torka.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0