God Jul!



En lite sen julhälsning så här i mellandagarna. Vi passar på att ta lite extra långledigt och mysa hos mina föräldrar. Hoppas ni alla haft en riktigt god jul och att det nya året börjar bra.

Ni får ursäkta lite glesa uppdateringar. Men jag skyller på segt internet. Vi gör inte så värst mycket värt att blogga om heller. Det blir mest mys med nära och kära och intag av mammas goda mat. Ska försöka bidra med matlagningsbiten också här någon gång. Det är dock väldigt skönt att bli lite bortskämd och framför allt slippa planera maten. Dessutom är mina föräldrar hejare i köket och allt de gör går så rysligt snabbt och smidigt!


Veckans träning v. 51

Måndag: 40 min promenad + 45 min spinning
Tisdag: Vila
Onsdag: 45 min promenad + core
Torsdag: 30 min promenad
Fredag: 70 min promenad (+ 120 min shopping)
Lördag: 20 min promenad
Söndag: Vila

Veckans träning v. 50

Måndag: 60 min promenad + 60 min gym (mage/rygg/ben)
Tisdag: 60 min promenad
Onsdag: 45 min babygym + 45 min promenad
Torsdag: 45 min promenad
Fredag: 50 min promenad
Lördag: 30 min spinning + 30 min bålpass
Söndag: 60 min promenad

Det röda guldet


Jag älskar rödbetor i alla dess former! Här är det utlovade receptet på rödbetor i form av en härligt julig rödbetssallad. Tyvärr kom den aldrig fram på julbordet i kyrkan i dag då fikaansvariga missade det som stod i kylen. Så nu blir det rödbetssallad frukost, lunch och middag här hos oss. Vill du smaka är det bara att komma förbi! Du har måndagen på dig för på tisdag reser vi till Borås. Så skynda att fynda om man kan säga så :-)

Om du inte har vägarna förbi så kan du ju alltid göra din egen. Ta ca 700 g rödbetor och koka dem. Blanda 1 dl creme fraiche (lätt), 1 dl majonäs och ca 1 msk senap (jag tog dijon). Smaka av med salt, peppar och typ 1 tsk socker (skulle varit farinsocker, men jag hade råsocker hemma). Skär rödbetorna, 2 äpplen och 1 lök i små bitar och blana alltihop. Låt gärna stå någon timme i kylen för att få fram smakerna lite mer. Superenkelt, gott och utan en massa konstiga tillsatser.


Dagens kvällsmat blev således knäckemacka med rödbetssallad!


Nattsudd


Började dagen på bästa sätt. Först mys med en väldigt pratglad lilleman, sedan frukost i lugn och ro, lite amning och spinning och bål-pass med bästa DonnieMå Bättre! Kan inte bli så mycket bättre start på lördagen!

Jag har också bakat tekakor och dinkelfavoriten samt gjort rödbetssallad helt från grunden. (Eller håller på rättare sagt). Fler bilder och recept kommer imorgon när jag hunnit klart med allt och fotat lite grann.

Ni som vill smaka är välkomna till Stockholm Vineyards julfest imorgon kl. 16.00. ALLA är välkomna!

Sov gott alla ni andra som inte är uppe och stökar i köket!


Bilden är egentligen från ett tidigare bak, men dagens bröd ser likadana ut, så jag återanvänder denna bild lite grann :-)


Veckans träning v. 49

Måndag: 60 min promenad + 30 min afro + 30 min bål-pass
Tisdag: 90 min promenad + 45 min gym (ben)
Onsdag: 45 min babywork + 45 min promenad
Torsdag: 45 min gym (mage/rygg och lite rumpa) + 45 min promenad
Fredag: 90 min promenad
Lördag: 30 min spinning + 30 min bål-pass + 45 min promenad
Söndag: 60 min promenad

Dagens


Dagens promenad började i solsken, men övergick i regnslask.



Gladare var då lunchen som fick stå för dagens vitaminkick!



Gårdagens ugnsstekta lax, färsk spenat, avocado, tomat, ris, ägg och en klick turkisk youghurt. Mums!

Förövrigt bjöd dagen på en stor ryggbajs som resulterade i att lillen fick bada, ytterligare en lite mindre ryggbajs, mys i soffan och tusen babypussar. En ganska normal, men bra dag med andra ord.

Nu är det dags för fredagsmys och enchiladas!


Morgongym


Mannen och lillen sov så gott i morse, så jag passade på att smita iväg till gymet. Blev fokus mage och rygg idag och en skvätt bakdel också.



Egentid på gymet = bra tid. Men bättre att komma hem till två underbara killar som leker i köket :-)


Billigt tåg...


... kan man få som SJ-priomedlem. 50 % på utvalda destinationer. Idag är det Borås som gäller! Och jag som precis tänkte köpa våra returbiljetter från Borås just idag. (Ditresan bokade jag för längesedan). Ibland ska man ha flyt! 970 kr ToR Stockholm - Borås för 3 personer tycker jag är bra.



Kolla in alla destinationer här.

Veckans träning v. 48

Inte så mycket på gymet den här veckan då jag haft en liten lätt förkylning. Men nu känner jag mig frisk och hoppas på lite bättre gymnärvaro nästa vecka. Pga att jag fortfarande har ont i händerna och ska vila handlederna får det kanske bli mer fokus på ben, och så bålen så klart! Men någon bodypump blir det definitivt inte!

Måndag: 30 min bålpass + 45 min promenad
Tisdag: 45 + 60 min promenad
Onsdag: 60 min promenad
Torsdag: 30 + 60 min promenad
Fredag: 20 min promenad
Lördag: 20 min promenad + 30 min bål-pass
Söndag: 60 min promenad

Ha en fin vecka allihop!

Fika


Idag har lillen varit inne i stan för första gången. Fika inne på NK minsann med mamma och trevliga fd kollegan. Han sov största delen, men var ordentligt nyfiken när han vaknade upp! Han blev till och med så distraherad att han glömde bort att äta. Vi konstaterade att det är jättemycket folk inne i stan och att de flesta var föräldralediga mammor som satt i timmar och fikade, eller affärsmän och kvinnor som tog en snabb lunch.  

Sedan kom vi hem till en nystädad lägenhet! Tänk vad bra med en man som jobbar hemma och även tar sig an arbetsuppgifterna i hemmet medan frun är ute och roar sig :-)


Den mysiga adventsljusstaken har hittat framt ill fönstret också :-) Så nu trivs jag lite bättre här hemma och längtan efter en resa till solen har lugnat ner sig en aning.

RSS 2.0