My new BFF



Nappen och bärsjalen, mina 2 nya bästa vänner. Och så lillen - han är ju den allra bästa så klart!


Home alone


Ja, mannen åkte ju till Luleå i måndags kväll så jag och lillen är själva här hemma. Nu är vi på väg till barnmorskan för en liten viktkontroll. Som tur är funkar nappen. Lillen ville nämligen inte somna om nu på morgonen, men med napp i mun blev han lugn och mamma kunde tvätta sig och fixa frukost. Toppen!




Vi lever

Ja, ni får ursäkta den snåla uppdateringen. Men vi lever och mår bra ialla fall! Har haft mamma och pappa på besök i helgen och den lille får mycket av min tid just nu. Men hoppas på lite bättre uppdatering nu i veckan.

Ikväll åkte mannen till jobbet i Luleå, så jag och Leo är gräsänklingar fram till torsdag. Vi kommer sakna mannen, men hoppas allt ska gå bra ändå.



Vi har köpt en napp. In case of emergency.


Veckans träning

Måndag: 75 min rätt snabb promenad + core + bäckenbotten
Tisdag: 60 min lugn promenad + core + bäckenbotten
Onsdag: 60 min promenad + core + bäckenbotten
Torsdag: 60 min promenad + bäckenbotten
Fredag: 150 min lugn promenad + core + bäckenbotten
Lördag: 20 min promenad + bäckenbotten
Söndag: 60 min lugn promenad + core + bäckenbotten

In the wood



Dagens promenad bjöd inte på lika fint väder, men många svampar. Tyvärr dock inga ätbara sådana...


Veckans träning


Av förståeliga skäl blir det naturligtvis inte så mycket träning nu. Men lite smått ska jag börja röra på mig så att kroppen fungerar igen. Det kommer framförallt bli en annan typ av träning.

Först och främst vill jag komma ut i friska luften och ta små promenader. Den lite tråkiga men ack så VIKTIGA bäckenbottenträningen är prioriterad samt coremusklerna som just nu ägnas lite extra tanke åt i vardagliga situationer för att börja stabilisera upp min lätt ihopsäckade hållning :-) Jag tränar också coremusklerna genom att stå på alla fyra med rak rygg och drar in nedre delen av magen och räknar till 10. Upprepas 10 gånger med en liten vila emellan. Känns ordentligt och verkar effektivt.

Orsak till att jag för träningsdagbok är för att strukturera upp min träning och sätta egna mål. (Sedan kanske det kan inspirera någon annan också.)

Måndag: Vila
Tisdag: Vila
Onsdag: ca 20 min promenad (lugnt).
Torsdag: 30 min lugn promenad med barnvagn + bäckenbottenträning och lite lätt coreövning
Fredag: 60 min promenad med barnvagn + bäckenbottenträning
Lördag: 90 min promenad med barnvagn + bäckenbottenträning + core
Söndag: 60 min promenad med barnvagn + bäckenbottenträning + core

Kan tillägga att all övrig tid på dagen spenderas vid amningsstationerna i soffan och sängen :-)


Bea-sås


Får en massa erbjudanden om tester nu. Bl a Rydbergs Bea-sås. Äter sällan färdiga såser då jag hellre gillar att göra allt från grunden själv. Men lite Bea-sås är ju alltid gott någon gång då och då :-)

Vill du också testa så kan du gå in här.

Frukostbricka


Numera passar jag på att göra iordning frukosten medan lillen sover. Serverar den på en bricka inne hos lilla L ifall det skulle bli dags för amning.


Havregrynsgröt med kanel, mandel och mjölk. Juice och hembakat bröd med leverpastej, basilika och tomat.


Dagens


Dagens promenad var underbart skön. Traskade längs med vattnet som glittrade i solen. Börjar kännas normalt när jag går nu. Inte så ont i rumpan och ryggen.


Lillen sover gott i vagnen

Försöker göra coreövning varje dag. Övningen är att stå på alla fyra med rak rygg. Sedan drar jag in nedre delen av magen och räknar till 10. Upprepar 10 gånger med en liten paus emellan. Låter kanske inte mycket för världen, men känns ordentligt kan jag säga. Även om det inte låter som något vidare kul övning så är det ändå kul eftersom man tränar en muskelgrupp som man verkligen behöver och man riktigt känner hur den ger effekt!


Bästa stunden

Det är så mysigt med en liten bebis. Blir dock inte så mycket gjort här hemma. Sitter mest på min amningsstation i sängen. Det gäller att förbereda sig väl och ta med sig allt man kan tänkas behöva. För väl där kommer man inte därifrån och vår lilla kille ammar gärna och länge :-)

Ofta läser jag samtidigt, eller också kan jag bara sitta och observera lillen och se hur han utvecklas dag för dag. Försöker verkligen njuta av varje stund, för jag vet att det inte kommer tillbaka. Spännande att försöka lära känna varandra. Matsignalerna var lätta att lära sig och de visade ju sig redan första dygnen. Har förstått att man får vara lite lyhörd för vad lillen vill. Dagarna går bra. Då är det mest mat och sömn - och så bajs så klart - som gäller. Men ibland vill han bara ligga och titta och ta in världen runt omkring. Då är det klart man skriker när mamma släcker lampan och stoppar om honom för att sova!


Hemgjord sängmobil och amningsstationen i bakgrunden

Har hängt upp några mjukdjur ovanför sängen som han gillar att titta på. Men bäst trivs han egentligen i mammas eller pappas knä där han kan få kontakt och man får titta in i hans stora mörka ögon som håller på att ta in världen runtomkring. Det är de bästa stunderna!




Förvaringsficka





Jag älskar förvaring! Vi har så litet badrum så jag passade på att sy en förvaringsficka att hänga på badrumsdörren.

Tyget är köpt på IKEA för något år sedan. För att göra fickorna lite rymligare har jag sytt i resår i öppningen. På baksidan strök jag på fliselin för att den skulle bli lite stadigare.

Jätteenkelt och praktiskt!


Första shoppingturen...

...gjorde vi idag. Det blev en kombinerad långpromenad samt Ica Maxi  och inköp av bl a blöjor. Lillen sov så gott hela tiden vi var borta. Me like!


Mamma är glad att komma ut.


Lilleman sover gott.


Husmor


En blivande bagare? Det ska börjas tidigt i allafall. Jodå, det går att baka bröd med en lillkille i famnen. Tack vare bärsjalen.


Det ser ut som han är helt tillplattad på bilden, men ni kan vara lugna - han trivs superbra därinne. Blev lugn och somnade direkt. Antar att det är lite samma känsla som inne i magen  :-)


Återbesök


Ja, det blir mycket bebissnack här på bloggen just nu. Men det är liksom bara det som känns viktigt för tillfället :-) Att få barn är verkligen en fantastisk upplevelse! Man blir bara mer kär för varje dag som går.

Idag var det dags för återbesök på KS. För att komma dit fick vi premiärinviga barnvagnen (Emmaljunga City Cross) och lillen fick sin första busstur och promenad! Det gick bara bra trots en väldigt trång buss. Hem tog vi oss genom att promenera i solen istället. Familjelycka!


Eftermiddagslur tillsammans med lillkillen.

Hos barnmorskan på KS fick lillkillen bara en massa beröm. Snart uppe i födelsevikten igen, stark i kroppen och fin hudton. Under större delen av besöket fick jag sitta och amma. Känns som det naturligaste i världen. Man får en helt annan relation till sin kropp när man fått barn och att visa brösten för en främmande kvinna, som dessutom pillar på dem för att ge tips och råd känns helt naturligt (iallafall för mig). Jag har fått tillbaka min mage, men lånat ut tuttarna istället. Och det kan jag säga er är betydligt bättre! (Även om det kan göra lite ont ibland).

Mamman till lillkillen fick också beröm, men en liten urinvägsinfektion upptäcktes (min allra första), så nu knaprar jag Trimetoprim.


Köpt på Apotek Hjärtat så klart!



Första promenaden


Så skönt att vara hemma i sitt eget hem och ha denna lilla guldklimp att mysa med. Spenderar mycket tid på att bara sitta och observera, mysa och amma denna lilla goding! Så häftigt att lära känna en helt ny människa från hans första andetag! Det slog mig att från och med nu så kommer det ske en massa saker som kommer att rubriceras "första gången" :-)

Idag var t ex första gången jag fick erfara att det är en liten kille jag byter blöja på. Jag hann dock flytta på mig från strålen som verkade vara riktad just till mig :-)


En busgrabb?

Idag behövde jag dock sträcka på benen och passade på att ta en promenad till Apoteket. Lilleman fick stanna hemma med pappa som var lite orolig först, men det gick så bra så. Väldigt skönt att få komma ut i friska luften och röra sig lite efter 4 dagar inomhus och nästintill totalt stillasittande. Fortfarande lite ont i baken och går säkert som en anka, men vad gör väl det :-)

Själv lyxade jag till det med en sushi till lunch (sen sådan eftersom frukosten intogs runt kl. ett...) från Sushi Bar Taiyoo som ligger här i huset. Har saknat sushi under graviditeten så det satt fint!


La till ett knäckebröd med kokt ägg och majonnäs för att öka mättnadskänslan.



Lyckligt hemma!


Nu är vi hemma tillsammans med vår lilla guldklimp!

I söndags kl. 20:27 föddes vår lilla Leo. Allt gick bra, tack vare underbart stöd från barnmorska och sköterskor på KS samt en fantastisk man! Epidural som gjorde mig helt bedövad under värkarbetet var också helt fantastiskt!

Nu ska vi bara mysa och njuta av att vi två blivit tre :-)


1 timme gammal




Hemma och test av bärsjal från MaM Eco...


...som verkar fungera fint :-)


Veckans träning

Sista veckans träning innan förlossning tro? Här kommer den i alla fall:

Måndag: 30 min promenad
Tisdag: 30 min cykel + 120 min promenad!
Onsdag: 60 min gym (kl. 6 på morgonen!!)
Torsdag: 60 min långsam promenad
Fredag: 60 min promenad
Lördag: värkarbete
Söndag: värsta krystpasset :-)

Fryst


Ja, nu har jag varit och fryst mitt gymkort. Kändes jättebra att träna igår, men idag kände jag att det var dags att frysa kortet. Får se om jag ångrar mig om jag går över tiden 2 veckor, men men... Är så glad att jag har kunnat träna under hela graviditeten och mått så fantastiskt bra! Fram till förlossningen nöjer jag mig nu med promenader, mina gummiband och lätta hantlar här hemma. Hoppas att lilla bebben kommer snart i alla fall!


Vårt gym som får oss att Må Bättre!


Smartson

Ja, eftersom jag inte har så mycket annat för mig har jag anmält mig till lite tester hos Smartson.

Lättpanerad fisk samt Kelda exotisk sås. Hoppas att få komma med!

Morgonmys

Jodå, tack vare att jag redan bestämt med min kompis att träffas på gymet orkade jag upp i morse. 5.30 ringde klockan och en liten frukost intogs innan jag gick till gymet. Där körde jag mitt standardpass, men slängde in både baksida och framsida lår också.


Nyvaken Viktoria

Efteråt var det dusch, bastu och frukost, som Må Bättre bjöd på. Mysigt! Vi satt där ända till kl. 9 och kom i samspråk med några av pensionärskvinnorna. De är så sköna! Hoppas jag blir sådär pigg och hurtig också när jag blir pensionär. Det blev mycket bebissnack och jag fick lova att komma in och visa upp den lilla när han/hon kommit ut. De bekräftade att de är där varje måndag, onsdag och fredag vid samma tid. Underbart!

Nu sitter jag här och syr med mannen lite lätt snarkandes här bredvid. Han är inte riktigt lika morgonpigg som jag. Ljuset får jag inte ha tänt, men brummandet från symaskinen verkar inte störa :-)



Snart blir det frukost/mellanmål nr 3 och sedan tänkte jag bege mig till Kistamässan där Apoteksmässan just nu pågår. Älskar att vara mammaledig utan barn!


Låångpromenad


Nu när mannen är hemma får förlossningen gärna sätta igång när som helst. Så med det i åtanke samt klartecken från barnmorskan i morse att träning bara är positivt så behöver jag inte hålla igen.

Därför passade jag och en nybliven vän på att ta en riktigt lång promenad i solen i fina Hagaparken idag. Ca 2 timmars promenerande blev det och det gick riktigt bra! Nu är jag dock lite mör i benen, men på ett positivt sätt. Kommer sova gott inatt :-)

I morgon är det också upp i ottan. Ska träffa en annan vän på gymet tidigt tidigt. Mitt fina gym, Må Bättre, serverar nämligen morgonjympa och tillhörande frukost i morgon bitti :-) Bra initiativ där! Min kompis ska gå på Bodypump-passet, men jag och magen får nöja oss med snälla gymövningar istället.




Amningskudde - check


Senaste syprojektet klart! Har egentligen legat klar ganska länge, men nyligen blivit fylld med styrolitkulorna och taggad med ett fint namnband. Jag har även 2 fodral till att skifta med, men detta tycker jag var finast.









Mönstret hittar man här.
Styrolitkulor från Panduro Hobby.
Namntag från minanamnband.se.

Håller även på med ett projekt till. Tyvärr tog tråden slut i morse. Uppdaterar mer om det senare.

Nu ska jag iväg ut i solen och luncha med en vän!

Ha en fin dag allihopa!!


Stekt


Eftersom mannen valde att käka en tidig lunch istället för morgongröten igår blev det gröt över till mig. Det gör ont i mig att slänga mat, så den överblivna gröten åkte in i kylen istället och hamnade sedan tllsammans med lite smör i stekpannan!


Till de stekta grötplättarna blev det keso blandat med blåbär, hallon, valnötter och kanel. Gott och mättande!


Veckans träning

Måndag: 60 min LUGN promenad
Tisdag: VILA
Onsdag: 15 + 15 min cykel
Torsdag: 45 min gym + 20 min cykel
Fredag: 30 min promenad
Lördag: 20 min promenad
Söndag: 45 min gym + 20 + 20 min cykel

Oh yea!


Sista gymbesöket innan förlossning månne? Vi får väl se. Idag blev det ett rutinpass igen + baksida lår. Tog det lite extra lugnt idag då jag inte vill att något ska sättas igång innan mannen kommit hem!



Now I´m off to church! Stockholm Vineyard :-)


Förlossningsbröd


Gjorde en limpa av detta goda och enkla bröd. Brukar bli olika varianter av smaksättning varje gång. Eftersom jag fått en hel påse med äpplen bytte jag ut lingonsylten mot just rivna äpplen. Blev ca 1,5 dl rivet äpple.



Det här brödet är så gott att man inte behöver något pålägg. Det är dessutom energigivande och nyttigt. Jag tänkte därför frysa in det i skivor för att kunna ta med till förlossningen när den dagen kommer för en liten energikick om det blir utdraget. Om inte jag är så sugen så kanske mannen kommer behöva något att tugga på :-) 



Efter fredagens falska alarm (där mannen fick ta första flyget hem) är vi nu mer redo än någonsin och väskan är packad. Mannen ska ta en snabb tripp till Lule idag, men kommer hem redan på måndag och blir då hemma tills förlossningen startar och kommer efter det jobba hemifrån! Känns alltid lite oroligt att släppa iväg honom, men vi hoppas på en lugn natt!


Huvudlyx


Igår var jag hos frisören. Tänkte passa på innan bebben kommer. Var hos Yamen på Ladies & Gentlemen Hair Studio i Solna centrum. Förväntade mig inget speciellt, men blev såå väl omhändertagen! Under schamponeringen fick jag en ORDENTLIG hårbottenmassage på säkert 10-15 minuter. Lovely! Alltså det var massage på riktigt. Såå skönt, och kändes riktigt lyxigt. Ibland blir jag så besviken när jag går till frisören och alltihop är över på en kvart. Men Yamen kunde sina grejer han :-)

Blev väldigt nöjd med klippningen också. Egentligen inget nytt, bara tagit bort det slitna (5-10 cm) samt bytte sida på sidbenan. Tydligen ska man göra det med jämna mellanrum för volymens skull. Frisören lyckas alltid föna håret så där fint som jag aldrig lyckas med själv. Iof. brukar jag inte föna håret överhuvud tagen, men i alla fall...  



Jag brukar variera frisör. Har varit en del på Hårkakademin och Björn Axén Academy för elevklippningar tidigare. Brukar vara nöjd där för de tar också god tid på sig och brukar vara väldigt noggranna och intresserade. Men nästa gång blir det nog Yamen igen.

Just nu har de även nyöppningserbjudande och bjuder på en gratis Schwarzkopf-produkt :-)


Filmkväll


Natalie Portman i the Black Swan


Egenpoppade popcorn (både med vanligt salt och örtsalt) samt en härlig smoothie.


Still going strong


Det verkar som att dagens väder inte riktigt kan bestämma sig. Ena stunden strålande sol, nästa värsta hällregnet. Höll på att stanna i sängen hela dagen idag, men lyckades pallra mig upp ändå och ta mig iväg till gymet. Så skönt att bo granne med gymet. Annars hade jag nog inte tränat så mycket. Börjar dock bli lite tjatigt på gymet nu. Saknar lite actionfyllda gruppträningspass som box och bodypump. De har börjat med bodycombat här på gymet också. Ska bli kul att prova, men det dröjer väl ett tag antar jag.  


Dagens (och alla andra träningsdagars) outfit. Linnet är egentligen av den lite vidare modellen, men sitter tight på mig just nu :-). Pga regnet fick kepsen och den halvt vattentäta löparjackan åka på. Jackan gick dock inte att stänga pga lilla magen.

För alla ni som är gravida vill jag rekomendera denna bok. Där kan man bl. a. läsa om hur och varför man ska träna som gravid och efter förlossning, samt även få lite inspiration till vad man kan äta.




Ganska stor skillnad mellan om man tränar under graviditeten eller inte.

MEN, det viktigaste är ju så klart att man mår bra - träna inte om det känns obehagligt och låt magen styra!

Dock skönt att låta musklerna jobba lite. Har kommit in i ett standardpass nu med superset. Kör alltid superset då det är mer tidseffektivt och roligare än att bara sitta och vänta mellan övningarna.

Ser ut så här: Först uppvärming ca 10 min i sittcykel med lite flaxande av armar för att värma upp axlar och överkropp. Sedan blir det ryggresningar/bröstpress i maskin, triceps/biceps, fri sittande rodd/höftrotation med vikt, axelpress (sittande på bosuboll)/vadpress. Ibland slänger jag in lite baksida och framsida lår också, men idag pumpade jag inga lårmuskler. Känner att överkroppen är det viktigaste nu (och roligaste). Både för hållningen nu med magen och för senare bebisbärning och amning.

Avslutar alltid med dusch och BASTU på gymet. Så skönt att få slappna av i bastun och bara njuta :-)

Har funderat på om det är dags att frysa gymkortet, men tror jag kör lite till ändå... Känns ju fortfarande bra.


RSS 2.0