Måndag: 20 + 20 lugn promenad
Tisdag: Lite hemmagym med hantlar (axlar)
Onsdag: 20 + 20 min cykel samt lugn promenad runt Skansen
Torsdag: 75 min gym (mest överkropp, men även fram- och baksida lår)
Fredag: Vila
Lördag: 30 min promenad
Söndag: 20 min cykel + 60 min gym (mest överkropp, men även fram- och baksida lår)

Semesterbilder 2011

Ja, här kommer äntligen en liten sammanfattning av semestern 2011.

Jordgubbsplockning i Dalsjöfors.

Promenera till affären och övertala faddrarna att köpa glass även om det är före lunchdags. Därav glassen i bakfickan som fick åka in i frysen när vi kom hem.

Härlig SPA på Ciluette i Borås med mamma och tjejerna i familjen.

Leka med syskonbarn

Familjemiddag med klapp på magen.

Plockat fina sommarblomster

Läsa saga

Gummibandsträning i trädgården. Samt Gymträning på Friskis och BeWellness i Brämhult. De är supertrevliga där! Vi fick träna så mycket vi ville för 100 kr/vecka.

Sommartorsdag på Stora Torget i Borås. (Vi såg Danny och Orup, men missade Veronica Maggio).

Mysa och läsa mer saga.

Ullared på väg hem från besök hos vänner i Falkenberg.

Mycket fika och många av mammas goda bullar.

Sytt på mammas overlock. Såå mycket bättre än att sicksacka med vanlig maskin! (Blev 3 olika fodral till en amningskudde).

Skickade iväg mannen (en nervös sådan!) på pilotplats i ett litet flygplan ute på Viareds flygplats.

Morgonpromenader med lantkänsla och fina hästar.

2,5 härliga veckor på västkusten blev det. Såå skönt att få komma iväg, slippa lägenheten och få bo i hus där man bara kan springa ut i trädgården när man vill. Många trevliga stunder med familj och vänner också!

Norgebesök

Har inte fått ordning på bilderna från semestern, så den utlovade semesteruppdateringen kommer senare i veckan.

Idag har vi istället haft fint Norgebesök. Det är vänner från mitt år på bibelskola i Bergen som gör en Sverigetrip. Imorgon blir det Skansen med samma vänner. Jag hoppas jag inte blir alltför trött. Just nu känns det som jag ska kissa på mig när jag är ute och går och värmen gör mig lite extra trött. Kanske tar cykeln istället. Det är skönare än att promenera.

Stockholm

Ja, nu är vi tillbaka i Stockholm, eller SOLNA rättare sagt! Imorgon kommer en uppdatering med bilder och lite vad vi hittat på i Borås med omnejd under semestern.

Idag kickstartade vi sista semesterveckan med ett besök hos barnmorskan, hyra bil, åka till IKEA och köpa spjälsäng på Blocket! Först nu sitter jag ner på rumpan och tar det lite lugnt.

Barnmorskan var på semester så vi var till en annan idag. HB, socker, blodtryck, mätning av livmodern (SF-mått) och lyssna på hjärtljuden stod på programmet. Allt såg så bra ut. HB var uppe i 121 nu så järntabletterna och leverpastejen gör vad de ska :-) Barnmorskan kände och klämde lite extra på magen i dag eftersom jag passerat 33 fullgångna veckor. Lilleman har minsann vänt sig och fixerat sig med huvudet neråt. Så nu är det bara att föda :-)

Efter barnmorskan hämtade vi hyrbilen och åkte iväg för att shoppa det sista till lilleman. IKEA en lönedag var spännande. Vi köade i 20 minuter i restaurangen (jag tog tiden). Men själva varuhuset är ju så stort så där kände man inte av att det var speciellt mycket folk.

Ihopskruvning av IKEA-byrå, skräpslängning, storhandling på City Gross (bl a 8-kg tvättmedel), lämning av hyrbilen samt körning av 2 tvättmaskiner hanns också med. Jag tror jag skippar träningen idag och går ner för landning istället...

Måndag: SPA och vila
Tisdag: 50 min promenad med barnvagn + 75 min gym (överkropp och lite ben)
Onsdag: 15 min promenad (allting räknas)
Torsdag: 30 min powerwalk
Fredag: 60 min gym (överkropp och lite ben)
Lördag: 40 min powerwalk
Söndag: Vila

Historik

Ni får ursäkta den glesa uppdateringen, men är det sommar och semester så är det. Vi har fullt upp med att njuta av familj och vänner!

Dessutom är internet och datorn lite segare här. Sitter vid mina föräldrars dator och hittade lite gamla sköna bilder. Här kommer ett axplock:

Alltid varit glad i mat

Jordgubbsplockning med storebröderna

Min studentpresent var ett fallskärmshopp (i väldigt tight dräkt) med storebror.

Måndag: 30 min promenad
Söndag: Genomkörare med gummiband

Måndag: 20 + 20 min cykel + 60 min gym
Tisdag: 30 min promenad
Onsdag: Hade planerat ett gym-pass, men blev hemma med rejäl förkylning istället.
Torsdag: 30 min powerwalk + hemmagym rygg
Fredag: 30 min powerwalk
Lördag: 30 min powerwalk (varav hälften var power och andra hälften mest walk pga att jag fick håll, som jag får väldigt lätt nuförtiden) + 30 min trevande med mina nya gummiband
Söndag: 60 min härlig gymträning

Och så lite Friskis

Vi kunde inte hålla oss, mannen och jag. Våra muskler suktade efter lite härligt motstånd. Så, vi tog en tur till Friskis & Svettis här i Borås. Hade tänkt köpa ett klippkort på 10 gånger och dela på, men de var visst personliga + att man var tvungen att betala medlemsavgit också, så det fick bli en enkelbiljett var. 70 kr. Ändå helt OK.

Friskis & Svettis här i Borås är jättefint! Stort, fräscht gym i två våningar där det finns alla möjliga tänkbara maskiner samt en stor konditionsavdelning med många maskiner. Nästan folktomt också så här en fin söndagkväll när de flesta troligtvis är hemma och grillar :-)

Jag fick till ett jätteskönt gympass med både framsida och baksida överkropp. Det var så länge sedan jag var på gymet nu att musklerna var redo att köra :-) Självklart är jag noga med att lyssna på kroppen för det är livet i magen som får styra.

(Bilder är hämtade från F&S hemsida).

Sommargym

Hur mycket jag än tycker om att träna så har man inte direkt lust att gå in på ett gym en solig dag som denna. Passade därför på att ta en powerwalk och utnyttja mitt nya träningsredskap - gummibandet. Inte världens roligaste träning, men att få vara ute på gräsmattan med lagom strålande sol förhöjer upplevelsen rejält!

Bästa bärsjalen?

Babyshoppingen slutar inte med en barnvagn. Jag skulle gärna vilja ha en bärsjal också. Ser så mysigt ut att kunna bära runt ungen i en sån. Ni som är mammor och läser här, har ni testat någon bärsjal? Någon ni kan rekomendera? Den ska vara säker och bekväm för barnet så klart. Men viktigt är också att den ska vara ergonomisk och skön för mamman samt lätt att använda. Några tips?

Här en Tricot-Slen från Babylonia. Ser jätteskön ut.

En ringsjal från syttochgjort.se - Verkar enkel att använda.

Bakblogg går i graven

Bloggen som inspirerat och guidat mig i mitt surdegsbak går nu i graven. Ja, det var faktiskt denna blogg som fick mig att börja baka surdegsbröd över huvudtaget. Tråkigt, men bloggen kommer ligga kvar, så det är bara att kika in på Pain de Martin och hämta inspiration!

Bild lånad från Pain de Martin. Foto: Susanne Kronholm

Favoritblomster

På en av mina promenader passerade jag dessa underbara blommor och stannade för att plocka en liten bukett.

Visst är det underbart med vilda blommor! Förgätmigej är egentligen en ört och min favorit bland vilda midsommarblomster.

Sommarträning

Ja, nu har jag inget gym att gå till. Har iof beställt ett travelpass från mitt gym Må Bättre där hemma. Jag glömde att gå dit innan vi åkte, så jag ringde dem och de skickar det med post istället. Bra service

Ett travelpass innebär att jag kan träna gratis i 30 dagar på en CMS klubb någon annanstans i Sverige och övriga världen där det finns. Här kan man se vart det finns. Nu finns det ingen CMS-klubb i Borås, men i Göteborg finns Hagabadet, så jag hoppas få tillfälle att träna i alla fall någon gång.

Tills dess får det bli powerwalks och lite styrketräning hemma. Har köpt gummiband idag för att få lite mer motstånd i alla fall. En del kanske tycker att man i allafall kan ta lite semester från träningen, men för mig är träning avkoppling och jag saknar gymet.

Hur tränar ni på sommaren?

Så här snygg är jag på mina powerwalks :-) Stödstrumpor från Gococo, byxor och topp från Röhnisch. Toppen är av den lite vidare modellen, men sitter nu tight på mig :-)

Barnvagn - check!

Innan vi for med tåget till Borås hann vi med att köpa en barnvagn! Hade redan bestämt oss för en Emmaljunga City Cross och hade försökt hitta en på Blocket. Samma dag vi åkte hittade vi en från 2010 som knappt var använd. Problemet var att den fanns i Tumba - ca 1 timmes resa hemifrån oss. Vi skulle inte hinna dit och tillbaka innan vi skulle med tåget, vi skulle ju dessutom hinna packa och laga mat. Men säljaren erbjöd sig att komma till oss istället! Så en timme innan vi skulle ta taxin till centralen mötte vi upp säljaren, kollade på vagnen, bestämde oss och köpte barnvagn! Jättenöjda! Vagnen såg knappt använd ut!

Här är säljarens bild. Vi kommer inte köpa någon separat liggdel. Vi bor ju 3 trappor upp utan hiss, så en lift blir jättebra. Dessutom används ju inte en liggdel under så lång tid. Känns skönt att ha detta avklarat innan semestern och vi är så glada att hitta en så fräsch vagn till mindre än halva priset än om vi köpt den helt ny i butiken!

Borås

En jobbig, men dock punktlig, resa på ett VARMT tåg i 4,5 timmar med rejäl förkylning var inte optimalt, men igår kom vi fram och nu är vi på semester i Borås.

Alltid speciellt att komma hem till stan där man växte upp. SKÖNT att slippa lägenheten (3 trappor upp utan hiss) och istället bo i hus med trädgård och uterum så här på sommaren!

Borås är en jättefin stad. Man har den lilla stadens närhet till allt samt större Göteborg på behagligt avstånd. Som gammal textilstad finns det gott om bra och billig shopping här. Andra sevärdheter här i Borås är den fina djurparken. Dessutom har vi högskola och ett lagom stort, fint centrum. Varje sommar anordnas sk. sommartorsdagar i centrum. Då har affärerna öppet till kl. 21 och det är talangjakt på scen. Efter talangjakten är en mer känd artist inbjuden. Idag var det dags för Danny och nästa vecka kommer Veronica Maggio!

Ett trögt internet och fokus på vänner och familj kommer troligtvis resultera i färre inlägg de närmsta dagarna.

Trötter

Började få känningar i halsen i går kväll. Men trodde att det var allergin som spökade. Men i morse vaknade jag av att den grymmaste förkylning angripit min kropp. Knivar i halsen, snorig näsa och allmänt hängig hela jag. Och vi skom ska ut och resa idag.

Vaknade redan kl. 6 i morse. Gick upp och kurerade med lite ljummet honungsvatten, kiwi och ostfralla samt en Bafucin på det. Packade väskan inför resan och gick sedan och la mig och sov igen. Tack och lov fick jag 2 timmar sömn till. Känner mig fortfarande hängig dock.

Visst är det typiskt att man blir sjuk när man får semester. Som om kroppen hållt ut under tiden man jobbat, men när man väl slappnar av så slår det till. Jag har dock varit ledig en vecka redan och tror att jag helt enkelt blivit smittad av någon medresenär på gårdagens resa. Tror bergis på att jag sällan är sjuk pga att cyklar till jobbet och slipper trängas med alla baciller på tunnelbanan :-)

Linköping

Började dagen tidigt, tidigt för ett besök hos barnmorskan och en morgonpromenad.

Efter ytterligare en liten slummer hemma bar det iväg till Linköping, min gamla universitetsstad, för att hälsa på fina tjejerna. Det blev bussen denna gång. Litar inte på tåget.

Så rofyllt att färdas genom östgötaslättens vackra landskap. Knallgula och kornblå fält om vartannat. Fick med en älg och något rådjur i blickfånget också!

Tack tjejer för en fin dag!

Kan tillägga att jag åkt tunnelbana idag på väldigt länge. Klarar fortfarande gå upp för blå linjes rulltrappa utan att bli allt för andfådd. Bra betyg för konditionen :-)

Måndag: 40 min promenad
Tisdag: Lite cykling hit och dit
Onsdag: 20 + 20 + 30 min cykel
Torsdag: 20 + 20 min cykel
Fredag: 60 min gym
Lördag: vila
Söndag: 20 min cykel (hade tänkt gyma, men var över hos några vänner istället. Det var mycket trevligare :-)

Dagens shopping

Dagens shopping blev bl. a en ny DVD-spelare och lite godsaker från Yves Rocher. De hade 50 % på nästan hela butiken så jag slog till på en bodyscrub, en svalkande kräm för tunga svullna ben och en duschgel.

Tråkdag

Tråkigaste dagen på länge idag. Fint väder och jättevarmt, men mest suttit inne framför datorn. Vi var iof ute på förmiddagen och skulle kolla in barnvagnar, men det var stängt pga sjukdom. Blev lite shopping i Solna C i alla fall. Försökt få med mannen ut, men han var tvungen att jobba. Själv har jag suttit här som i en bastu framför datorn och kollat Blocket och läst om barnvagnar. Hittade t.o.m en hel blogg om bara barnvagnar. Gillar det här nya bloggandet!

Har i alla fall fått till en rabarber-hallonpaj. Hade egentligen tänkt att göra en rabarberchutney av rabarberna jag hade i kylen, men var så sötsugen så det blev en paj istället. Går snabbare än en chutney också.

Jag brukar göra smulpaj med 100 g smör, 2 dl havregryn, ½-1 dl mjöl, lite socker, 1 tsk bakpulverkanel, kardemumma, ca 1 dl kokos och valnötter. Såå gott! Idag serverad med Kesella och lite av favoritglassen - Lemoncurd.

Sommarklänning

En liten dagens outfit så här i sommarvärmen.

Skön klänning från H&M.

Enda problemet med kjol och klänning när det är så här varmt är att låren klibbar ihop och man får skavsår. Mamelucker kanske?

Välkomna!

Så roligt att fler har hittat hit! Ser i statistiken att snittläsarna har dubblerats. Hoppas ni vill stanna kvar! Något speciellt ni vill läsa om?