Lyckat!

Jodå, det blev en väldigt lyckad 40-årsfest för mannen! Tänk att vi har så fina vänner som ville resa från olika delar av Sverige hit till Sthlm bara för att fira!

Det blev en del mat tillslut ändå. Mycket uppskattat.



Vi hade gjort potatissallad med soltorkade tomater, rödlök, ruccolasallad och en senapsvinägrett. Tomatsallad, lax, vitaminrik julsallad och grillade kycklingben. Jag hade även gjort en sås av turkisk yoghurt och hemmagjord äpplechutney. Som tilltugg serverade vi ostbricka med kex, lite frukt, oliver och favoritdinkel.

Under fatet med laxen hade vi lagt frysta kylklampar så att den inte skulle bli dålig. Ett tips när man serverar lite känslig mat som ska stå framme länge.



Som dessert blev det halloncheescake. Tyvärr fastnade den inte på bild, men här har ni receptet. Jag hade dock citron/limesaft istället för hallonsaft. Blev riktigt gott faktiskt. Inte så sött vilket jag tycker är bra. Hallon ger en frisk smak. Vi toppade våran med lite hyvlad vit choklad. Yammi :-) Fryst cheescake är nog ändå snäppet bättre, men eftersom vi har begränsat utrymme i frysen blev det med gelatin istället.



Jag hade gjort ett fotoalbum med foton på mannen. I albumet fick sedan alla gäster skriva en hälsning. Tyckte det var en bra idé. Jättekul att läsa efteråt och kul för gästerna att se mannen i olika delar av sitt liv.




Fixa fixa

Oj, oj. Idag, eller i eftermiddag rättare sagt, har jag stått och donat i köket! I morgon blir det 40-årsfest för mannen min och det ska vi ju så klart fira. Det blir ungefär 30 gäster. Jag tänkte fixa lite plockmat, men alltid svårt att beräkna hur mycket man ska göra. Idag har jag i allafall gjort iordning 5 kg potatissallad och tre cheescakes. Mamma ska också göra potatissallad och två cheescakes. Skönt att slippa göra allt själv.


Mycket potatis...


Färdig potatissallad

Sedan har jag lagt kycklinglår i marinad. Bara slänga in i ugnen i morgon. Brödet är klart. så i morgon blir det att fixa laxsnittar, tomatsallad och råkostsalladen och lite småplock. Hoppas det inte blir alltför stressigt. Får försöka stå upp tidigt.



Har handlat i omgångar under veckan. Svårt när man inte har bil. Men jag har en ryggsäck och två starka armar. Så det gick bra det med!

Väldigt full kyl. Har även ställt en del uppe på vinden i plastlådor. Vi har ju ingen balkong att ställa kylvaror på, men eftersom vi bor längst upp har vi nära till vinden så det funkar helt OK.

Ska bli så roligt! Flera vänner kommer långväga ifrån och ska bli så kul att träffa dem igen. Och så kommer ju mamma, pappa och min bror och hans familj. Kul!

Kram och sov gott!


Brödförvaring

Ett tips till er som bakar mycket om hur man kan förvara sitt bröd. Själv gillar jag inte alls att lägga brödet i plastpåsar. Tycker de blir lite mossiga då. Limpor och surdegsbröd brukar jag förvara stående på skärbrädan med snittytan neråt.



En handduk kan vara bra att slänga över också så att brödet inte torkar.

Frallor brukar jag förvara inlindade i handduk eller min brödpåse. Vissa frallor klarar dock plastpåse.

Kavringen skall ligga i plastpåse och gotta till sig.

Om man fryser brödet ska det däremot packas i väl tillsluten plastpåse. Jag brukar även suga ur all luft jag kan. Man kan gärna låta brödet ligga en ½-1 dag innan man fryser in det så smakerna hinner mogna.

När jag tinar bröd tar jag alltid ut det ur plastpåsen och lindar det i en eller två handdukar istället. Detta för att bevara så mycket av skorpan som möjligt. Man kan även lägga brödet i ugnen på ca 100 grader en liten stund. Då blir det nästan som nybakt!



Brödkorgar

Oj, vad dålig jag varit på att blogga sista tiden, men inte riktigt haft varken tid eller motivation. Men jag har inte legat på latsidan. Igår sydde jag två fina brödkorgar! Riktigt enkelt faktiskt. Hämtade instruktioner från Gekko.



1. Börja med att klippa ut två cirklar i valfri storlek. (Dock ska de vara lika stora).
2. Klipp ut 2 rektanglar. Långsidan ska vara lika lång som omkretsen på cirkeln, alltså diameter X pi. Höjden avgör du själv.
3. Stryk fast fliselin på den ena cirkeln och rektangeln för att få mer stadga.
4. Sy ihop ena rektangelns kortsidor (räta mot räta) så det blir som en cylinder.
5. Sy sedan ihop cylindern på den ena cirkeln (räta mot räta). Nåla först så att du ser att cylindern är lagom stor. Jag fick sprätta upp och klippa till cylindern lite i detta steget.
6. Upprepa steg 4 och 5 med den andra cylindern och cirkeln.
7. Dags att sy ihop de båda korgarna. Detta gör man genom att sätta den ena korgen i den andra och sy ihop räta mot räta. Lämna ca 10 cm öppet så du sedan kan vränga det hela.
8. Vräng ut och in och sy för hand ihop hålet som är kvar.



Tyget hittade jag på IKEA. Tycker de har många fina tyger just nu. Brödkorgarna kan man ju så klart ha till mycket annat än bröd. Men jag ska främst ha dem nu på lördag när det blir fullt hus här hemma. Mannen fyller nämligen 40 år och då kommer det säkerligen gå åt mycket bröd, så därför gjorde jag två ganska stora brödkorgar. Hade tänkt sy fast en etikett också. Men hinner nog inte få de jag har beställt från Minanamnband. Så det får bli utan den här gången.


Sommarlängtan

Inte varit så flitig här på bloggen sista dagarna. Varit desto flitigare på det "riktiga" jobbet istället. Varit lite mycket och tröttsamt. Men nu har jag fått en elev att handleda- ROLIGT! Massor utav frågor får jag, det är bra för då måste jag repetera mina kunskaper som jag glömt. Men inför eleven låtsas jag så klart som om jag kan allting ;-)



I brist på annat bjuder jag på en liten sensommarbild från vår kära västkust. Nu när man inte har någon jul att se fram emot så kan det kännas som att det är dags för sommaren, i alla fall våren kan ju få titta fram. Fast lite vårkänsla har jag ändå. Idag var det faktiskt sol och ljust ute när jag promenerade till jobbet kl. 7.30. Härligt! Jag kom t.o.m 20 minuter för tidigt till jobbet- det ni!

Pärmpiff

Slänger in ett litet pysseltips så här mitt på fredagen. Superenkelt sätt att piffa till tråkiga pärmar. Jag tog min receptpärm som står synlig i köket och piffade till.

Klipp ut en lämplig storlek av ett snyggt tyg. (Jag hade gardintyg kvar som jag använde). Sedan fäster man det på pärmen med Karlsons klister. Eftersom jag har min pärm i köket klädde jag den i ett ytterligare lager med självhäftande plastfilm- sån där som man har när man klär om sina skolböcker ni vet. Voilá du har nu en betydligt snyggare pärm!


Plasten jag använde fäste inte så jättebra så det blev lite bubblor. Försök hitta någon med extra bra klister. Jag använde sån där vanlig man köper i bokhandeln. Finns säkert lite bättre.


Avslappningsläge - på

Riktig mastodontdag idag. Igår också. Då blev det avslappningsläget vid hemkomsten. Just like this:



Idag har jag haft besöksrekord här på bloggen. Det var roligt! Lämna gärna någon kommentar också och säg vad ni tyckte och vad ni vill läsa mer om.

Kan gissa att många vill ha lite baktips. Det ska ni få! Men inte idag. Nej, nu är det bara sängen som gäller. Sov så gott allihopa!


Kavring

Igår var det dags för en kavring! Doftar fortfarande ljuvligt här hemma!

Receptet är hämtat från min kokbok Kärlek, Oliver och Timjan- mat för välbefinnande av Anna och Fanny Bergenström. Ingen degblandare behövs. Bara lite planering.

Började i förrgår med 1/4 paket jäst, 1 msk salt, 2 dl filmjölk, ½ liter ljummet vatten, 2 dl rågkross och 1 liter grovt rågmjöl. Först rör man ut jästen i filen och sedan i med resten. Täck över och låt stå i rumstemperatur 24-36 timmar. Så att nyttigheterna och smaken kommer fram.


Efter 24 timmar. Degen jäser inte så mycket i detta steget så man behöver inte ha en superstor bunke.

Dag 2: Nu behöver du en rejäl bunke samt 1 msk stött brödkummin, 1 rågad msk stött fänkål, 5-6 dl vetemjöl, 1 dl mörk sirap, 100 g smält och avsmalnat smör, 2 dl solrosfrön, 1 msk vetemjöl att strö över. Stöt brödkummin och fänkål i en mortel. Blanda gårdagens deg, som nu luktar lite surt och halvgott, med sirap, smör, solrosfrön och sist mjöl blandat med kryddorna. Viktigt att blanda noga så det inte blir några mjölfickor. En ganska stor och tung deg så man får ta i lite!


Älskar att mortla. Doftar så härligt när kryddorna börjar krossas. Brukar inte använda brödkryddor när jag bakar, men i det här brödet är det kryddorna som är pricket över i:et så att säga.

Degen lägger man sedan i en smord och mjölad brödform ca 2 liter. Man får trycka till så att formen blir ordentligt packad. Sikta lite vetemjöl på och nagga med en gaffel så att ångan kan pysa ut under gräddningen. Annars kan brödet spricka. Låt jäsa 1-2 timmar och sedan in i ugnen på 200 grader.


Nu kommer det att jäsa kan jag lova. Jag vågade bara låta min jäsa i en timme, för den blev bara större och större...

Grädda 1 timme och 10 minuter tippa ut brödet ur formen och grädda det uppochner i ytterligare 10 minuter utan form. Linda in ordentligt i dubbla handdukar så att det inte torkar medan det svalnar. När brödet svalnat lägger man det i en plastpåse och knyter igen. Där får brödet mogna 1-2 dygn. Om man orkar vänta... 


Sååå gott!!


Jag- en miljöbil på biogas?!

Jag snarkar inte så mycket, vad jag vet ialla fall, men min man tycker det låter roligt när jag gör det. Han säger att jag låter som en miljöbil som går på biogas!?!
Jag tar det som en komplimang? För visst är en miljöbil bättre än en bensindriven långtradare i alla fall!


Gör om gör rätt?

Ja, då fortsatte mitt levainprojekt eftersom jag gjorde fel igår. Nu tog jag 200 g av min "chef" och tillsatte 600g vatten och 900g fint rågmjöl. Knådade i 5 minuter i degblandare (låg hastighet) och la i smord låda. Helt enligt gode Jan Hedh. Den ska stå i 5-6 timmar (eller tills den jäst till dubbel storlek) innan den är klar så det blir inget mer bröd idag. Kanske i morgon. Får se.


Levain?

Vet inte om det framgår av bilden, men den är VÄLDIGT hård. Känns inte bra det här. Kanske tog jag för lite vatten? Hade först tänkt göra halva satsen och antecknat måtten för halv sats bredvid. Möjligt att det blev hälften av vattnet. Jag kommer inte ihåg. Vi får se i morgon. Gjort av med väldigt mycket rågmjöl de här dagarna i alla fall...

Tårta? Ja tack!

Pratade med min brorsdotter som nu firar sin 8 årsdag. Och jag blev så sugen på tårta! Tyvärr bor min familj på västkusten så det blev inget kalas för min del idag. Jag får hålla tillgodo med en bild på den här goda tårtan!

'



Mmm vad god den var! Choklad, frukt och bär alla favoriter på en gång!


Vildjäst del 3

Ja, då var det äntligen dags att slänga ihop själva brödet!


Så här såg "chefen" ut när jag tog den ur kylen. Ser blöt ut, men skenet bedrar för den var jättefast och seg!



Det blev ett Klassiskt franskt lantbröd med levain från Jan Hedhs bok som jag bakade samtidigt som jag kollade på Liftarens Guide till Galaxen. Jag kom aldrig igenom den boken, men filmen var så skön tycker jag! Bra med reklampauser så man kan baka bröd samtidigt!

Jag gjorde en halv sats eftersom det var första gången. Brödet innehåller: 250 g vatten, 200 g levain, 75 g grahamsmjöl, 25 g fint rågmjöl, 325 g vetemjöl special el. manitoba cream och 9 g havssalt.

Blanda allt utom salt i degbunke 13 minuter. Tillsätt saltet och arbeta på högre hastigeht i ca 5 minuter tills du tycker degen ser klar ut. Sedan får degen jäsa i ca 2 timmar i en inoljad plaslåda. Under tiden ska man stöta samman degen två gånger. När degen jäst klart, forma till en bulle och låt jäsa på mjölad bakduk. Jag hade min i en jäskorg. Sikta över grahamsmjöl.

Som vanligt med degar blir det mest smak om man låter de få långjäsa. Jag lät min jäsa över natten i kylen. Annars borde ca 2 timmar i rumstemperatur vara OK. Brödet ska bli dubbelt så stort. En annan fördel med jäsning över natt är att man då får färskt bröd på morgonen!





På morgonen sätter man ugnen på 250 grader med plåten i. Låt ugnen och plåten bli riktigt varma. Snitta bröden innan du sätter in dem på den varma plåten. Spraya in rikligt med vatten med en blomspruta i ugnen. (Ångan gör att bröden reser sig bättre.) Sänk värmen till 200 grader efter 5 minuter. Vädra ut ångan efter ytterligare 10 minuter. Baka bröden i ca 60 minuter. Vädra ytterligare 2 gånger under bakningen. Låt svalna på galler.

Jag tyckte inte att mitt bröd jäst så värst mycket. Kanske för att det var en kort natt... Hade inte riktigt tid att låta det jäsa i rumstemperatur så värst länge på morgonen eftersom jag skulle iväg och träna. Men så här blev det tillslut:



Lite kompakt blev det allt. God smak och härlig skorpa dock!

Nu när jag skriver receptet här ser jag ju att det ska vara levain i brödet. Jag använde jag mig av "chefen"... Kanske därför det blev lite kompakt då. Får helt enkelt prova igen!


Se här hur man gör en levain som man skulle haft i detta receptet.

Får de aldrig nog?

Nu tillåts oljebolag att leta efter olja bland de utrotningshotade bergsgorillorna i DR Kongo. Läs artikeln på SVT.se
Det gör ont i hjärtat att se att vi människor är så egoistiska. Bergsgorillorna är starkt utrotningshotade och mycket känsliga. Varför vill man ens samarbeta med ett land som DR Kongo? Sett till naturtillgångar är det ett av världens rikaste länder. Men det är så korrupt och befolknignen får ingen del av kakan. Tänk om vi kunde få se de stora bolagen ta lite ansvar för en gångs skull istället för att låta mammon styra.


"Mumsigt majsbröd"

Här är receptet på majsbrödet jag bakade igår. Hittade i en Elle Mat-tidning som jag hade liggandes.






Smakade helt OK. Lite sockerkaksaktigt men med majssmak och inte så sött. Bönorna smakade inte så mycket. Superenkelt att göra och kan säkert varieras med olika smaker. Godast nygräddat.



Smygträning

Jodå, jag smet in med mannen när han skulle träna. Han har gymkort på gymmet precis över gatan. Det är öppet till 24:00 och man går in med egen nyckel. Jag har bara smygit med en gång tidigare. Jag har ju så känsligt samvete. Men idag kliade det så mycket i kroppen att jag följde med ändå. Såg det lite som ett studiebesök. För jag har faktiskt funderat på att köpa kort där nästa år. Skönt att ha gymmet så nära. Samtidigt går det ju snabbt att cykla till Friskis på sommaren och det ligger dessutom nära jobbet. Ja, ja, får se i Februari när Friskiskortet går ut. Skönt att det blev lite träning idag iallafall!



Lätt kvällsmat. Fil med frysta blåbär/hallon och lite nötter och frön.


2010 i bilder (och lite text)


Så här några dagar efter nyår tänkte jag passa på att sammanfatta 2010.

Två fina besök av mamma då vi gjorde Stockholm.

Första besöket var inriktat på kultur. Här fikade vi på bästa cafét, Café Saturnus. De har sååå gott kaffe och STORA bullar! Vi besökte också Operan, gick på musikal på Oskarsteatern m.m.


Besök nummer två var lite mer matinriktat med kantareller, brödfestival, höstmarknad på Skansen m.m.




Ny arbetsgivare, men samma arbetsplats


Mannen reste till Hawaii...


... och Korea...

...medan jag åkte till Göteborg.


Men det var inte så dumt det heller.


Konsert på Berns med Samuel Ljungblahd!
Svårt att få någon bra bild (de står ju liksom aldrig stilla), men här har jag lagt upp ett litet filmklipp istället. (Lärde mig också att inte vrida på kameran när man filmar...)




Tomatodling för första gången i mitt liv.


Svensk semester med bl. a roadtrip till Skåne. Varmt och skönt. Vi har en del vänner där som vi passade på att hälsa på.


Kungabröllop så klart!


Val 2010


Faster igen. Stort.


Många blåbärsbröd och andra godsaker har det blivit under året.


En stor resa för mig också. Afrika 2010!

Vi har även fått några nya vänner under året. Det är värdefullt.

2010 var ju också året då jag började blogga, sälja bröd och firade 3-årig bröllopsdag!

Min magkänsla säger att 2011 kommer att bli ett spännande år. Jag ser verkligen fram emot detta året!

Saker jag vill göra mer:
> Dansa
> Sjunga
> Fixa snyggare layout på bloggen
> Pyssla
> Mer tid i stillhet
> Utöka min brödverksamhet
> Mysa med syskonbarnen
> Paddla kajak. Blev alldeles för lite i år.
> Fler konserter med Samuel.
> Sova (blev lite för många långa dagar 2010)
> Vårda relationer

Träningen kommer nog ligga på ungefär samma nivå. Nöjd med ca 3 gånger i veckan. 

Inte så mycket jag önskar göra mindre, men ska försöka planera min tid bättre så jag inte bara slösar bort en massa tid på oväsentliga saker som bara blir.



Hemmafru

Idag har jag varit ledig eftersom jag jobbat helgerna. Trevligt. Speciellt då mannen också fortfarande är hemma. Han sitter i köket och jobbar och jag leker hemmafru genom att blogga, baka och laga mat om vartannat.
 
Det blev sen middag och nu kaffepaus. Hade egentligen tänkt träna idag, men hamnade 2 timmar efter i mitt dagsschema så det sprack. Det riktigt kliar i kroppen efter att träna nu. Får bli ett litet pass här hemma eller kanske jag smiter in med mannens gymkort på hans gym. Det brukar vara obemannat på kvällarna. Men jag har bara vågat smita in en gång...



Idag blev det lax med senapstäcke och rotfrukter. Mums!

Laxtäcket består av 2 äggulor, 2 msk ströbröd och 2 msk senap (Apotek Hjärtats så klart!) Sesamfrön är också gott, men det hade vi inte hemma.


Älskar att ugnsrosta potatisarna med rödbetor och palsternacka.

Blev också 3 blåbärslimpor och "Mumsigt majsbröd" idag samt att jag tagit tag i min vildjäst!


Vildjäst del 2



Äntligen kommer fortsättningen på mitt vildjästprojekt!
Vildjästen har nu stått i kylen ca 2 månader, vilket den ska klara enligt Jan Hedh i alla fall. Det verkar som att den lever fortfarande för det doftar härligt! 

Jag startade vildjästen enligt Martins recept. 125 g torkade aprikoser, 50 g honung, 25 g socker och 250 g vatten. Men fortsättningsvis använder jag Jan Hedhs recept genom att först göra en "mamma" och sedan en "chef".

Steg 1 "Mamma": Blanda 125 g vildjäst och 175 g vetemjöl special. Ska egentligen blandas i degblandare i 5 minuter, men jag tycker det är svårt att göra en sådan liten deg i min degblandare så jag knådade för hand genom att vika och dra i degen i 5 minuter istället. Denna lilla degklump låter jag sedan jäsa i en låda med lock ovanför kylen där det är lite varmare och trevligare för degen att jäsa. Där får den stå i ca 4 timmar.

Steg 2 "Chef": Tillsätt 125 g vatten och 175 g vetemjöl special till "mamman" och blanda i degbunke 5 minuter. Låt stå och jäsa i ytterligare ca 4 timmar på något varmt ställe. Voilá du har nu en "chef" som du kan baka med. Den ska vara torr och homogen på ytan.


"Mamma"


På jäsning i en av mina nya fina gröna Margretheskålar. De är så fina och praktiska med lock och allt. Lite dyra dock.

"Chefen" kan man sedan förvara i kyl i ca 2 veckor. Helst inlindad i mjölad handduk eller burk. Enligt Jan Hedh surnar den långsammare inlindad i handduk, men jag kör nog låda. Det känns mer praktiskt.

Fortsättning följer här.


Gott Nytt År!

Ja, då var det äntligen 2011!
Känns bra.

Härlig nyårsafton med fina vänner igår kväll. Vi summerade året som gått och bad för det nya.


Fantastiskt god mat. Lammstek och potatisgratäng och som efterrätt denna underbara cheescake med hallon och min favoritchoklad; lemon-ginger! Dessutom var det pepparkakshusplundring till barnens förtjusning.


Det snöade så mycket att vi tog tag i snöskyffeln för att få ut bilen. Skönt att röra sig lite efter all god mat.

RSS 2.0