Test av Rynkeby juice...

... hoppas vi få göra. Anmäl dig du också. Det kan du göra här.

Nya projekt


Ja, ni som känner mig vet att jag måste ha något slags projekt på gång. Efter lite bloggläsning hittade jag de här ursöta små elefanterna. De får bli nästa projekt! Ett väldigt lugnt och stillasittande projekt.



Var och köpte garn på Panduro Hobby här i Solna förra veckan. De hade 50 % på allt, vilket var väldigt lägligt. Igår var jag och köpte virknål. Ska vara nr 2 enligt instruktioner på garnet. Kan bara säga att den ser VÄLDIGT liten ut. Men jag har ju tid just nu.



Har inte virkat på flera år, så det ska bli spännande att se hur det här ska gå. När jag var på Panduro köpte jag även dessa små skallror som jag tänkte lägga inuti elefanten!




Avfrostning


Ja, detta är dagens projekt för min del!


Bra att frosta av då och då. Lite jobb, men så skönt när det är gjort och en frys som är avfrostad drar mindre energi. Dessutom får man gjort en liten inventering vad som gömmer sig där inne i kylan.


Maten får bo här så länge.


Veckans träning

Måndag: 20 + 20 min cykel + 60 min gym
Tisdag: 20 + 20 min cykel
Onsdag: 45 min effektiv gym (överkropp, baksida lår) + 50 + 50 min cykel
Torsdag: Vila
Fredag: 20 + 20 min cykel
Lördag: 30 + 60 + 15 min cykel
Söndag: 20 + 20 min cykel + 45 min gym (överkropp)

What a day!


I torsdags hade vi bröllopsdag, men eftersom mannen var i Lule så blev det inte mycket firande. Istället utnyttjade vi lördagen och det fantastiska vädret, slängde oss upp på våra cyklar och begav oss till Rosendals trädgård.

Vi var ju inte direkt ensamma där, men hade ändå en mysig stund. Bröllopsdagen är en bra dag att utvärdera det gångna året som gift och hur man önskar att nästkommande år ska bli.


Makrill på en bädd av smörstekt färskpotatis och en god kall sås samt surdegsbröd till. Jättegott!!


Mätt, varm och lycklig.

Direkt efter Rosendal cyklade vi vidare till Ulrikdsdal och fina vänner för en liten grillkväll! Trodde cykelturen skylle ta ca 30 min, men en timme senare var vi äntligen framme!


Vi blev bjudna på riktigt goda hemgjorda hamburgare och denna variant till efterrätt! Grillad marswallov ihopklämd mellan ett Brago-choklad-kex! Är inget direkt fan av marswallows, men att grilla dem är roligt! Detta hade jag heller aldrig provat, så trots mitt sockerförbud var jag tvungen att prova en.


Leilas goda skorpor


Ja, då var det dags för min skorpdebut då! Råkade zappa in Leila bakar häromdagen då hon gjorde dessa läckra små skorpor. Igår var det dags för mig. Jag gjorde 2 olika sorter, vallmo/citron och kardemumma, när jag ändå var igång. (Det var precis så att det fick plats en sats av varje på en enda plåt). 

Tänkte att det kunde vara bra att ha lite smågott liggandes här hemma. Skorpor står ju sig länge. Själv har jag ju sockerförbud, men har allt smakat några stycken ändå :-) Dock justerade jag recepten lite genom att bara använda ca hälften av strösockret. Inte bara för att jag har sockerförbud, utan för att jag nästan alltid gör så då jag inte tycker om när det är för sött.


Tror citron/vallmo var favoriten. Om inte för annat så för att det doftade så underbart ljuvligt här hemma från citronskalet!


Passande nyinköpt burk från IKEA.




Klubb Hjärtat




Får väl passa på att göra lite reklam här också! Jag är så klart med i Klubb Hjärtat. Som med de flesta andra kundklubbar samlar man poäng på allt man handlar (förutom receptbelagd medicin). 3 % bonus får man, vilket betalas ut i form av värdecheckar 4 gånger om året. Det blir ju såklart en del shopping där för min del och igår damp den här trevliga checken ner i brevlådan. Kan komma väl till pass nu när vi snart har en liten bebis här!




Lycklig


Har haft en alldeles utomordentligt härlig första dag som mammaledig!

Upp tidigt för att hinna till rutinkontroll hos barnmorskan kl. 7:45 där jag fick sockerförbud pga lite högt socker. Får inte dricka juice till frukost längre, så gick och köpte en massa apelsiner och ska härmed pressa min egen juice istället :-)



Sedan iväg till gymet där jag fick till ett effektivt och skönt pass. Rygg, axlar, biceps, triceps samt baksida lår och så en skön dusch och bastu på det.

Lunch

Eftermiddagen spenderades åt en annan favorit, nämligen min symaskin. Sydde färdigt fodralen till min amningskudde.



På kvällen skulle jag till några vänner i Hässelby. Hade tänkt att ta tunnelbanan, men efter att ha suttit nästan hela dagen pirrade det i benen och hela jag liksom bara LÄNGTADE efter en cykeltur! Har aldrig cyklat dit tidigare så jag kollade trafiken.nu och en tur på 40 min på cykelväg skulle väl inte vara någon fara.

Ringde mannen först och rådfrågade (läs övertygade) om att det var en jättebra idé. Jag fick lova att ta det väldigt försiktigt samt att inte stanna längre än till kl. 21. Och det gick så bra så! 50 min tog det för mig från Solna till Hässelby Gård. Jag ÄLSKAR verkligen att cykla. Särskilt på ställen där man inte varit tidigare. Det har blivit alldeles för få långturer i år. Måste vara bästa sättet att upptäcka stan på. Det blev en riktigt skön tur! Kanske lite tokigt när man är två veckor före beräknad förlossning, men om jag är så här lycklig efter en så skön tur, så får ju bebisen också del av alla mina måbra hormoner. Eller hur!



Nu är jag hemma och så här glad och trött. Bara att hoppa i sängen!

I morgon kommer lönen och jag åker troligtvis till IKEA, eller också väljer jag att ligga i sängen hela dagen. På kvällen kommer mannen hem igen :-)


Föräldraledig!!


Ja, idag var sista dagen på VÄLDIGT länge som jag var på jobbet och jobbade för NU är jag MAMMALEDIG! Bebisen får dock gärna vänta en vecka eller så. Så skönt att verkligen vara ledig. Nu ska jag försöka vara hemma och ladda och ta det lugnt. Har dock redan en massa projekt som snurrar i huvudet... :-)



Vi var på ytterligare ett ultraljud idag. Tillväxtkurvan på SF-måttet hade planat ut lite så vår barnmorska tyckte att vi skulle göra ett extra ultraljud. De mätte skallen, lårbenet och buken samt tittade på hjärtat och navelsträngen. Allt ser så bra och normalt ut. 3099 g väger han/hon och en massa hår på huvudet fanns det också! Så nu kallar jag lilleman för Afro istället :-)

En av mina kollegor fick också göra ett extra ultraljud i v. 38 av samma anledning som jag. Sedan födde hon två dagar efter... Jag hoppas dock att vår lilla väntar lite. Mannen åkte precis till Lule igen och kommer hem först på torsdag kväll, så åtminstonde några dagar till ska jag se till att knipa! Men bebisen lägger på sig ca 200 g/vecka nu så för att inte föda en alltför stor människa hoppas jag att vi inte går över tiden alltför mycket!


Bild från första ultraljudet i början av vecka 20. (Vi frågade inte efter några bilder den här gången).


Linssoppa


Var hemma på lunch hos en föräldraledig kollega förra veckan och blev då bjuden på en jättegod linssoppa. Kom inte riktigt ihåg receptet, men komponerade ihop en egen. Soppa är väldigt bra att ta till t. ex en fredagkväll när man kommer hem från jobbet lite halvsliten och väntar på att mannen ska komma hem från sin veckopendling. Soppa är gott, nyttigt, billigt och framför allt enkelt och snabbt att laga till.



Min soppa bestod av lök och vitlök som fick fräsa i olja direkt i kastrullen tillsammans med curry och paprikapulver. Sedan tillsatte jag ett paket krossade tomater, röda sköljda linser (1,5 dl), 1 skalad och delad potatis, vatten, buljongtärning och en ganska rejäl klick tomatpuré.

Det hela får koka ca 10 min och sedan mixas. Salta och peppra. Jag smaksatte även med lite mörkt muscovadosocker för att få fram smakerna mer. Servera gärna med en klick creme fraiche och ett gott bröd (ex det här goda durumvetemjölsbrödet!).





För mig blev det även en tunnbrödsmacka med smörstekta kantareller!



Veckans träning

Måndag: 20 + 20 min cykel
Tisdag: 60 min gym
Onsdag: 20 + 20 min cykel
Torsdag: 30 + 30 min cykel + 60 min gym
Fredag: 20 + 20 min cykel
Lördag: 20 + 20 min cykel
Söndag: 20 + 20 min cykel

Babyshopping


Snart är det dags för förläldraledighet. Jobbar bara måndag och tisdag nästa vecka, sedan ska jag vara hemma och ladda inför förlossningen :-)



Jobbade idag och passade på att shoppa lite inför nedkomsten. Vi har börjat en ny kampanj nu och säljer Apotek Hjärtats våtservetter till ett bra pris. 2 paket á 72 st för 30 kr. Passa på nu ni som har barn!




Köpte också en sån här sexig BH att ha första tiden samt en salva för röda babystjärtar :-)


Självplock - the Stockholm way


Eftersom jag är gräsänka igen (mannen är på kick-off på Pite Havsbad), så får jag passa på att lyxa till det lite här hemma.



1 kg kantareller är nu rensat och ligger i stekpannan tillsammans med en REJÄL klick riktigt SMÖR. Jag plockade dem på Stockholmsvis - nämligen på hötorget vid stängning :-)


Veckans träning

Måndag: 20 + 20 min cykel
Tisdag: 30 min promenad
Onsdag: 20 + 30 min cykel
Torsdag: 20 + 20 min cykel
Fredag: 20 + 20 min cykel
Lördag: 60 min gym
Söndag: 20 + 20 min cykel

Inte så mycket gym den här veckan. Men känns bra ändå. Även om jag inte tränar så hårt nuförtiden så kan man ju behöva en vilovecka då och då :-)

Men inte alla dagar...


Igår hade jag ett gympass inplanerat, men när jag kom hem från jobbet hamnade jag här istället:



Hade lite sömn att ta igen. Idag jobbar jag till 20.30, så gymet får vänta till helgen istället.

Kanske räknas dock sparkarna i magen som invändig magträning, eller?



Träning med magen


Och här kommer en liten magbild till.


Inne i v. 36 nu och mår oförskämt bra faktistk! Jodå jag tränar fortfarande. Cyklar till jobbet och gymet ca 3 gånger i veckan. Inga smärtor varken i bäckenet eller någon annanstans. Kör ändå bara sittande övningar i gymet för att inte belasta i onödan. Lägger inte heller på mer vikter utan försöker mest behålla så mycket av det jag har. 

Fokus ligger främst på rygg, bröst, axlar, biceps och triceps och så lite inflikande av fram och baksida lår.

Häromdagen råkade jag dock ta lite tyngre vikter än vanligt när jag körde axlar. Någon hade lagt tillbaka vikterna på fel plats. Jag tyckte att det kändes lite tungt och började undra vad som hänt. Men körde på ändå. Efteråt kollade jag vad som stod på vikten och det var ett kg mer än jag brukar.

Så skönt att kunna träna och känna att musklerna finns kvar där. Om man inte räknar magmusklerna då, för de är det nog inte så mycket med just nu :-) (Vid graviditet går främre magmusklerna isär och mans ska undvika vanliga sit-ups).

Ingen stretching heller för min del för att skydda lederna. Vid graviditet utsöndrar man nämligen hormonet relaxin som mjukar upp lederna och vad jag förstått ska man vara sparsam med stretcingen då.


True Talent


Ja, en ledig tisdag, vad gör man då? Jag blev medbjuden av en vän till TV3s inspelning av True Talent och utan att egentligen veta så mycket följde jag med till Glashuset i Gustavsberg.


Medhavd lunch (pastasallad) innan inspelningen började.



De tävlande börjar sjunga medan vi i juryn sitter bortvända från scen. Det är bara rösten som ska bedömas. Om majoriteten av jurygruppen röstade ja vändes vi mot scenen och fick se den tävlande. Alla var bra. Jag röstade bara nej någon enstaka gång. Lite kul att se vilka bilder man får av en person bara genom rösten och sedan hur väl det stämmer överrens med verkligheten.

Sändningarna börjar den 23 Augusti på TV3.



Veckans träning

Måndag: 20 + 20 min cykel
Tisdag: 20 min cykel + 30 min promenad
Onsdag: 20 min cykel + 60 min gym (överkropp + framsida lår)
Torsdag: 20 + 20 min cykel
Fredag: 60 min gym (överkropp + baksida lår)
Lördag: 20 + 20 min cykel
Söndag: 20 + 20 min cykel + 20 min promenad

Skön dag




Yes, idag var jag ledig och passade på att dra ner till klippbadet och sola lite. Har nästan inte solat alls den här sommaren trots fint väder. Jag är alldeles för rastlös för att ligga stilla. Skönt med klippor då det inte är så bekvämt för mig att ligga platt på rygg nuförtiden. I öronen har jag Sommar i P1 som idag var Patrik Sjöbergs sommarprat.


Stor mage och små fötter någonstans där nere



Tänk att vi får bo bara 5 min från denna vackra plats! Det är en av de bästa sakerna med Stockholm, det är vatten nästan överallt :-)

Väl hemma lagade jag middag och tog itu med badrummet. 2 timmar tog det att städa iordning där ordentligt. Det innebar alltså skurning av kaklet samt alla fogar - både på väggar och golv. Lite pilligt att komma åt överallt då vi har ett badkar (som naturligtvis även det skurades ordentligt) i badrummet. Men med lite akrobatik gick det bra! Ett nytt duschdraperi åkte upp också. Vill att det ska vara fint här när lillan kommer :-) 4 veckor kvar nu...

Skötbord - check


Semestern är slut och samma dag (igår måndag) jag började jobba blev jag även gräsänka igen. Dock bara för några dagar. Mannen är bara uppe i Lule för en snabb visit och kommer hem redan i morgon :-)

Vad passar väl bättre då för mig än att shoppa?!

Vi har ett väldigt litet badrum, så om vi överhuvudtaget ska ha ett skötbord så får det bli ett Tvättbjörne som man kan ställa på badkaret. De är jättedyra, speciellt den uppfällbara varianten som jag vill ha (utan att behöva borra i väggen). Därför har jag noga bevakat Blocket de senaste veckorna och idag dök det upp 2 st för försäljning! Trots att det egentligen var lite dyrare än vad jag tänkt mig så slog jag till direkt och är nu ett skötbord rikare (och 1000 kr fattigare). Det går säkert att sälja igen sen när vi inte längre kommer behöva det. Verkar vara en väldig efterfrågan på dessa skötbord.





RSS 2.0