Havrekakor med mandel och choklad


Så, här kommer det utlovade receptet för kakorna. Det ett recept jag fått av en vän, men som jag modifierade lite (lite mindre socker och smör samt bytte ut lite vetemjöl mot kokosmjöl och russin mot choklad), så här kommer min version av det hela (men hennes var aningens godare).

* 2 dl  vetemjöl
* 1 dl kokosmjöl
* 1 tsk salt
* 1 tsk bikarbonat
* 150 g smör
* 3 dl   farinsocker
* 3/4 dl socker
* 1 tsk vaniljsocker
* 2 ägg
* 6  1/2 dl havregryn
* ca 100 g mörk choklad (hackad)
* 1 dl hackade mandlar

 
Blanda  smör, socker, farinsocker och vaniljsocker. Vispa upp äggen lätt och blanda i. Blanda mjöl, salt och bikarbonat för sig och rör i smeten. Blanda i  havregryn och sist choklad och grovt hackade mandlar.





Rulla  smeten till bollar,  gärna lite större, och platta ut på plåt med  bakplåtspapper. Grädda i 8 minuter  i ca 220 grader.




Blev två plåtar med kakor. De som inte åts upp av mammagruppen fick åka in i glasburk.

Bilderna är förövrigt tagna med "min" mobil Sony Ericson Xperia Arc. Blir bra tycker jag. Tråkigt bara att man inte kan blogga här på Blogg.se med Android. Kan lova att det skulle bli beytdligt fler blogginlägg då! Dags att byta blogg...?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0