Mammalunch


Det är babyboom på mitt jobb. Fördelen med det är att man då kan träffas på dagtid och umgås och bebismysa!

För två veckor sedan var vi hemma hos mig. Jag gjorde den här jättegoda pajen samt dinkelfavoriten och kladdkaka.


Resterna dagen efter


Så här gör man
:
Pajdegen gör jag genom att blanda 150 gram smör med 5 dl mjöl (graham, dinkel och vete) tills det blir grynigt. Sedan tillsätter man 1,5 dl lättkesella och blandar snabbt ihop till en deg. Degen tryckte jag ut i en långpanna, naggade kanterna och förgräddade ca 10 min i 200 grader.

Fyllningen bestod av 10 tomater i skivor, 400 g fetaost i tärningar, en burk (ca 50 st) oliver som varvades i pajskalet. Krydda med timjan, oregano el annan örrkrydda + salt och peppar. På det hela häller man sedan äggstanningen bestående av 6 ägg och 6 dl mjölk. In i ugnen på ca 225 grader i ca 30 min.

Till pajen serverade jag en grön sallad bestående av isbergsallad, avokado och pressad citron. Gott!

Dock drar pajdegen ihop sig och åker ner från kanterna under förgräddningen. Varför då och vad gör man för att hindra detta?



Kommentarer
Postat av: Charlotte

Hej Viktoria!

Åh, vad mysigt med mamma-lunch. Och vad gäller pajskalet så vet jag inte riktigt varför det blir så...jag tänker att man har i för mycket smör. För att förhindra att kanterna sjunker ner kan man ta aluminiumfolie och lägga runt kanterna...det håller kanterna på plats=). Ha det bäst. Kram

2012-03-21 @ 09:27:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0