Lantbrödsmjöl med surdeg



Hade tänkt att baka gaffelmums idag. Men när jag var i affären så hittade jag ett nytt mjöl. Lantbrödsmjöl med surdeg. Var tvungen att testa så det blev en lite modifierad version. Visste inte hur mycket jäst jag skulle ta eftersom det var surdeg i brödet. Men enligt recept på paketet var det 25 g jäst till 700 g mjöl så jag gick efter det. Så här gjorde jag:

Blandade 3 dl mjölk med 3 dl havregryn och lät stå minst en timme (i kylen) och svälla. 25 g jäst löstes upp i 3 dl vatten (37 grader). Sedan tillsatte jag havregrynsblandningen1 dl olja, 1 msk honung1 dl vetekli och 700 g mjöl.

Allt kördes i ca 5 min på låg hastighet i degblandare sedan tillsatte jag 1½ tsk salt och körde ytterligare någon minut på högre hastighet tills degen var fin. Jäste knappt en timme till dubbel storlek. Upp på bakbord och forma till bullar som plattades ut och lades på lätt mjölat bakplåtspapper. Jäste igen ca 30 min under bakduk, naggades med gaffel och in i ugnen på 225 grader i ca 10 minuter.



Gott! Lantbrödsmjöl ger ganska smakrika bröd. Degen går inte alls att jämföra med en "riktig" surdeg, men när man gör sådana här vardagsfrallor är det inte så noga tycker jag. Kommer använda det här mjölet igen. Tycker inte om att använda så mycket jäst som man gör annars. Godare med surdeg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0